Nieuwe jas… #ouwehoersessievanhebikjoudaar

Ik ben zuinig op mijn spullen. Met een paar schoenen bijvoorbeeld kan ik jaren doen. Die worden pas vervangen als het echt niet anders kan, als er gaten in zitten en dat soort ongein. Met kleding is het precies zo. Pas als het volledig is versleten dan gaat het in principe, uitzonderingen daargelaten, de Humana-container in. Natuurlijk, het komt wel eens voor dat er kleding weggaat die ik gewoon niet meer leuk vind. Of het past me niet meer, al komt dat niet vaak voor; ik ben redelijk constant wat betreft afmeting en omvang.
Maar het blijft onvermijdelijk dat ik eens in de zoveel tijd op zoek moet naar andere kleding. Dat gaat vrij snel, vind ik. Ik heb geen ingewikkelde voorkeuren. Het moet gewoon lekker zitten en alles moet te combineren zijn. Meestal donker. Zodat ik met gemak een week lang hetzelfde aan kan hebben, maar dat lijkt dan maar zo. Ik heb gewoon het liefst van alles twee. Of drie.
Kleding is dus op zich geen probleem. Schoenen wel. Ik maak onderscheid tussen kleding en schoeisel. Dus: kleding = makkie, schoenen = geklooi. Eindeloos geklooi. Terwijl ik qua schoenen ook een eenvoudige smaak heb: sneakers (meestal Adidas of Converse en wel in de aanbieding) en tja, hoe noem je die dingen, boots? Booties? Kissies? Kistjes-achtigen? Laarsschoenen? Van die Dr. Martens, maar dan geen Dr. Martens. Het liefst merkloos. En dan ook nog eens vriendelijk voor mijn budget. Ze moeten als gegoten zitten. En niet te zwaar. Het uiterlijk moet gewoon een beetje anders dan anders zijn. Met een afwijkend dingetje, flupje, spijkerrandje, stikseldingetje. Zoiets. En een veter die goed past en lang meegaat en bij voorkeur in een andere kleur dan je zou verwachten, maar niet geforceerd anders, gewoon dat het klopt, want zelf veters kopen vind ik namelijk ook gedoe. Nou, die schoenen dus. En die vind ik maar met moeite. Terwijl ik dus nauwelijks -uche!- eisen stel.
Jassen. Dat is ook zoiets. Ook alweer een hoop gedoe. Eigenlijk dezelfde eisen als bij die gelaarsde schoenen. Moet lekker zitten, goed afkleden, netjes vallen. Beetje stoer, maar niet overdreven. En liefst zwart of heel donker. Valt ook niet mee. En dan maar zoeken en passen hè? Schoenen en een jas. Ik ben er soms weken of langer mee bezig. Want ook weertype speelt een rol. Het liefst moet het allemaal all-season zijn. Maar met een jas is dat bijna niet te doen. Dus ik heb nog steeds mijn oude enorm versleten jas plus een jas die ik nu twee winters draag en waarvan ik hoop dat ie nog lang meegaat. Ik ben, zoals gezegd, zuinig op mijn spullen, dus dat moet wel lukken, lijkt me.
Joh, die oude jas… Die kan ook eigenlijk echt niet meer. De rits is stuk, gaten bij en in de zakken, versleten bij de onderarmen, de boorden. Ik voel me er een zwerver in. Maar ik kan er geen afscheid van nemen. Niet zolang ik geen goede vervanger heb.
Ik zoek nu dus al een jaar, jawel, naar een lente- schuine streep zomerjas. En dat terwijl mijn oude jas een winterjas is. Gek hè? Afgelopen lente en zomer dus steeds met een capuchonjack gelopen als het net te fris was voor alleen een overhemd of t-shirt. Dat ga je dan krijgen.
Maar goed. Dit hele verhaal komt nu alleen maar opborrelen omdat ik voor deze plek, ego echo, na lang zoeken en oeverloos proberen eindelijk een nieuwe jas heb gevonden. Althans… Ik denk dat dit ‘m gaat worden. Het is gewoon even wennen. Ik bewaar wel het bonnetje nog even. Je weet maar nooit.

2 gedachten over “Nieuwe jas… #ouwehoersessievanhebikjoudaar

  1. Hoi Ego Echo
    Was even vreemd, maar ik vind het leesbaarder, wat rustiger,en na een paar keer buurten zeg ik nu… Ja “deze jas ” zit een stuk lekkerder en het is fijn dat hij meer mensen past ha ha ,draag hem met plezier Ego Echo

Geef een reactie

