“I Like To Move It!”

Integraal dient ons allemaal. Hieronder weer eens een lekker luchtige longread die 8 juni onder mijn pseudoniem Vic de Wolff op de website van Blue Diamond verscheen 😉


Beweging
Schrik niet, ik ben op dit moment niet depressief en ook niet van plan het te worden. Al weet je het nooit. Het is soms net als met het weer. Hogedrukgebieden, lagedrukgebieden. Ze komen en gaan. Net als eb en vloed. En dat is positief, want er zit in ieder geval beweging in. En zolang het beweegt is er deining. En deining is veel beter dan stilstaan. Want neem bijvoorbeeld stilstaand water; dat wordt brak. Beetje vies. Je zou dus zelfs kunnen stellen dat je blij moet zijn dat het leven vol pieken en dalen zit: wel zo dynamisch. En dat sluit dan, met een flinke korrel fantasie, geweldig aan bij de gedachtekronkel die me hier weer uit het hoofd moet.

Zweten
Beweging dus. En wat dat met ons doet. Want kijk en luister om je heen: er moet bewogen worden, bewegen is goed en gezond. Lekker naar buiten, sporten, fietsen, lopen. En vooral als de zon weer begint te schijnen, de lente zich kriebelend aandient, dan slaat de Sporty Spice in ons meedogenloos toe. En als het dan toch iets minder lekker weer is, dan kun je ook binnen gewoon flink aan de bak. Oefeningen voor je buik, billen, benen, rekken en strekken. Het kan allemaal gewoon thuis en natuurlijk in de sportschool. Nog beter als je dat met minimaal één bewegingsvriend doet. Kun je elkaar aanmoedigen, stimuleren, motiveren, keihard bezig zijn. Het luie zweet eruit, doelen stellen, knallen, nog even die laatste crunches eruit persen. Heerlijk! En dan gelijk even lekker het hoofd leeg maken. Een mens knapt er van op en houdt zichzelf scherp, alert, fit. Fysiek en mentaal.

Artikel
Althans, dat was de strekking toch altijd? Maar toen ik laatst een artikel las waarin werd beweerd, nee, waarin zelfs uit onderzoek bleek, dat bewegen helemaal niet altijd een gunstig effect heeft, ja, toen werd ik spontaan toch een beetje somber. In een flits zag ik mezelf keer op keer door de sportzaal etteren. Ik voldeed aan alle harde eisen die worden gesteld aan de zichzelf voortsportende sapiens: handdoekje om mijn nek, flesje kraanwater, sportbroek van een alom geaccepteerd merk, dito hip shirtje en gympen (“Meneer, u draagt deze toch wel alleen binnen hè? En uitsluitend met doorzichtige zolen, anders komen er strepen op onze vloer en dat willen we niet, toch? Nee, precies, maar dat u het weet. Ik moet het u gewoon officieel mededelen.”). En me ondertussen enorm ongemakkelijk voelen met mijn witte beentjes en benige lijf. Gespierd ben en word ik niet, dat heb ik de afgelopen jaren proefondervindelijk vast moeten stellen. Het acceptatieproces bevindt zich in de afrondende fase, want ik wil het eigenlijk ook niet. Gewoon omdat ik het niet mooi vind. Nou, oké, een beetje wel, maar niet teveel. Het moet wel realistisch blijven. Ik begrijp dan ook niets van die opgepompte mannen, maar vreemd genoeg werd en word ik er soms wel onzeker van. Maar goed. Nu las ik dus dat mijn broodjesbuiksyndroom volledig onnodig was geweest.

Sportschool
Het kwam zo: ik zat van de week nog wat na te trillen en een beetje licht in mijn hoofd van de laatste spinning toen ik weer aan dat artikel moest denken. Ik vroeg me meestal wel af waarom ik mezelf dit allemaal aandeed. Fitness. Ik heb me er nooit optimaal bij gevoeld. Plaatsvervangende schaamte die ik ook voel bij een bezoek aan de Zweedse probeer jij het maar lekker zelf in elkaar te zetten en succes ermee-woongigant. En toch deed ik het. Braaf naar de sportschool. En nu bleek dat het blijkbaar allemaal geen zin had, baalde ik ook een beetje van mezelf, want waarom had ik dat zelf niet bedacht? Hoe dan ook, ik zei kort na die persoonlijke Verlichting mijn lidmaatschap op. Online. Dat vond ik wel zo veilig. Want als ik het ter plekke zou doen, of zou bellen, dan liet ik me toch weer overhalen. Ik heb door de jaren heen alles getraind, maar ruggengraat zat bar weinig in mijn programma.

Excuus
Ik heb het artikel inmiddels nog maar eens opgezocht en grondig nagelezen. En, oké, oké, ik had het een beetje overdreven. Ik had blijkbaar een vaag wetenschappelijk onderbouwd excuus nodig om te stoppen met de deels zelf opgelegde en deels sociale sportschooldwang. Sterker nog, bij het herlezen betrapte ik mezelf met een ietwat Eureka-achtige glimlach op een misschien niet zo voor de hand liggende gedachte. Die gedachte zorgde er voor dat ik mijn laptop open klapte en me in no time op de Wikipedia “Orgasme”-pagina bevond, waar ik las over wat er allemaal gebeurt tijdens een orgasme. En dat is veel! Er ging al lezende een golf van opwinding door me heen en zo leidde het een tot het ander… Jawel. Ik kwam… tot de conclusie dat ik al die energie die ik op de zweterige gymbankjes en tijdens de talloze spins op de Cyclemax2000megabike-trainer, of hoe die fietsen in de sportzaal met zijn confronterende spiegels ook heten, gewoon hier thuis in had kunnen zetten. Want hoe vaak kwam ik na een dag werken en daarna “nog even de sportschool in” niet uitgeput thuis? En hoe vaak kwam het er dan juist niet van? Precies. Ergo: gelijk naar huis en die energie gericht gebruiken! En snel een beetje (en natuurlijk soms ook iets langzamer, ook hier geldt weer dat afwisseling de sleutel tot een dynamisch bestaan is). Bewegen! Gaan met die banaan! Of, nou ja, banaan is dan misschien iets te beeldend en eenzijdig uitgedrukt, maar het idee is duidelijk.

Hoogtepunt
En nu, een paar weken later, kan ik alleen maar zeggen dat er bijzonder prettige bijwerkingen zijn: ik heb me in tijden niet meer zo lekker gevoeld. Fit en fris. En mijn opgeruimde gemoed springt als vanzelfsprekend over op mijn partner in deze o zo prettige crime. We oefenen alvast voor de aankomende Wereldorgasmedag. De jaarlijkse spinningmarathon sla ik met plezier over. Moraal van het verhaal: bewegen is uitermate goed tegen depressies, mits de beweging een duidelijk en bevredigend doel dient.

2 gedachtes over ““I Like To Move It!”

Geef een reactie

