De kerkklok in het dorp

De kerktorenklok in het dorp sloeg negen keer met tussen de vijfde en de zesde slag een nauwelijks hoorbare hapering. Een minuscule vertwijfeling in het ritme.
Ik vroeg mezelf af of ik het me had ingebeeld en overwoog om te wachten tot de klok tien uur zou slaan. En als dat geen uitsluitsel zou geven dan zou ik kunnen wachten op het slaan van elf en twaalf uur. En dan een pauze van bijna zes uur om vervolgens de slagen van zes, zeven en acht uur te horen. Als dat ook niets op zou leveren, dan zou de kerkklok misschien alleen die hapering tussen vijf en zes hebben voorafgaand aan de klok van negen. Pas dan zou ik zeker weten of ik het me had ingebeeld of dat ik het juist wel goed had gehoord, maar dat het een eenmalige gebeurtenis was. Al zou ook dat nooit met zekerheid vast te stellen zijn. Het kon immers weer gebeuren. Misschien pas over een week, of een maand of nog langer, maar het kon. Sterker nog, misschien zou het dan niet eens tussen de vijfde en de zesde slag zijn, maar op een heel andere plek. Tussen de tweede en de derde slag of zelfs tussen de elfde en de twaalfde. Er zou ook vast iemand te vinden zijn die de kans op onregelmatige slagen kon berekenen.

Maar, ik wachtte niet. Ik wendde mij tot het almachtige internet. Ik zocht het op. Ik gebruikte de zoektermen ‘klokslagen’ ‘hapering’ ‘vijf’ ‘zes’ ‘negen’ ‘dorp’. Niet alles in een keer natuurlijk. Dat zou waanzin zijn. Nee, ik gebruikte die woorden en in willekeurige volgorde. En oké, uiteindelijk ook alle woorden tegelijk. Zoals gezegd: dat was waanzin. En ook hier zou vast iemand voor te vinden zijn die de perfecte zoekcombinatie had kunnen berekenen. Maar die iemand was er niet, tenminste, niet bij mij op dat moment. Ik had ook geen zin om zo iemand op te zoeken. Dat zou me teveel tijd hebben gekost.

Ik vond uiteindelijk helemaal niets bruikbaars op het internet en ik moest toegeven dat ik toch een beetje teleurgesteld was. Want had niet iemand gezegd dat je werkelijk alles op internet kon vinden? Nou, mooi niet dus. Ik moet ook eens stoppen met alles maar geloven wat er wordt gezegd. Dat zou me veel teleurstellingen besparen. Ik wist dat al langer en ook nu had het beter geweest als ik al was gestopt met alles te geloven wat er werd geroepen door deze en gene. Maar ik wist ook dat ik tegen beter weten in zou proberen om er mee te stoppen. Ik was dan wel naïef, maar zo naïef nou ook weer niet.

Ik besloot om het hele uur tot tien uur af te wachten en dan maar hopen dat er weer een hapering zou zijn. Dan wist ik tenminste dat het echt niet aan mij had gelegen en dat er gewoon iets tussen die vijf en zes niet goed zat. Dan zou ik daar werk van kunnen maken. Iemand inlichten. Iemand die er over zou gaan en het op zou kunnen lossen. Maar toen de klok tien keer had geslagen had ik geen hapering gehoord tussen de vijf en de zes. Opnieuw een teleurstelling.

Ik zou er goed aan doen om het los te laten en me te richten op andere belangrijke zaken. Ik heb het geprobeerd, maar het lukte me niet. Het hield me de hele dag bezig. Ik kon er niet van slapen. Terwijl midden in de nacht de kerkklok geluidloos de uren voorbij laat gaan. Om niemand wakker te maken. Maar ik was toch al wakker. Dus wat mij betreft had de kerkklok in het dorp gewoon geluid mogen maken. Je zou kunnen zeggen dat die nachtelijke uren zonder het geluid van de klok als het ware een lange hapering waren. En er zou vast iemand te vinden zijn die daar dan om kon lachen en zo iemand zou dan misschien wel uit kunnen rekenen hoe grappig dat zou zijn. Maar zo iemand heeft vast iets beters te doen.

8 gedachten over “De kerkklok in het dorp

  1. Daar ben ik weer… ha ha wat ben ik toch een trouwe klant…en een tevreden klant,mag ik wel zeggen. Wat een leuk verhaal en wat een vragen, en o, wat herken ik hier veel in..tjonge jonge, niet te geloven gewoon.Waar we ons al druk om kunnen maken, maar als je dat niet deed hadden wij hier geen leuk verhaal gezien. Dank je wel voor al je mooie schrijfsels

Geef een reactie

