Ego is me

Zondag 23 augustus speelde ik met mijn band MANKES tijdens de finissage van de expositie van Narcissus, georganiseerd door de onnavolgbare en o zo lieve Pieter ‘Spiegelhol’ Vastbinder.
Een gevarieerd slotprogramma met sprekers, dichters en muziek. En dat op een bijzondere plek: de stationshal van Breda. De omroepberichten van NS zorgden met grote regelmaat voor hilariteit als er weer eens een verstoring door een performance werd heen getetterd. We lieten ons niet (helemaal) gek maken en iedereen hield stug vol. Kunstenaars, het zijn vechters en overlevers, zo bleek maar weer. Kunstenares en presentatrice Mira Mirino had de artiestaankondigingen geheel in stijl eveneens in omroepberichten gegoten.

En als het thema dan Narcissus is. En als ook de nymf Echo een rol van betekenis speelt in het verhaal, tja, dan is het niet meer dan logisch dat ik er als dichter ego echo ook een verwoorde steen aan bij zou dragen. We besloten daarom om er met MANKES een klein totaalprogramma van te maken met om en om een gedicht en muziek. En dat werkte prima.

Voor deze speciale gelegenheid zocht ik drie gedichten uit: ReflectieFluisterhard, en een gedicht dat ik heel lang geleden al eens schreef en ook hier ooit publiceerde, maar wat ik ter plekke heb bewerkt en een nieuwe titel heb gegeven:

Egoïsme

ego is me
mij
ik

ik ben ego
ik is ego
mijn echo is hier
hier is mijn weerspiegeling
mijn zaad
mijn oogst
dit ben ik

ongeremd mezelf verliezen in
mijn muziek
mijn schrijven
mijn denken
mijn doen
mijn sex
mijn leven
mijn podium
mijn schreeuw
mijn zijn
mijn overgave

ego is me

de spiegel zonder voorbehoud
de bloem die nooit verwelkt
de echo als water voor mijn ziel

11 gedachtes over “Ego is me

  1. Wauw! Blond voel ik mij als ik het verhaal van echo google, die van Narcissus wist ik, maar was mij niet bewust van jet verband met Echo, tja als je haar bestaan niet wist… En Mankes? Esoterische postpunk? Surely, wat een heerlijk nummer.. Ik hou namelijk van traditionele wereld muziek, vooral die van Keltische aard .. 🙂

    1. Hey wat tof dat je Mankes ook gelijk hebt vereerd met een bezoekje 🙂 En ja, esoterische postpunk. Een combinatie van twee werelden. Inderdaad met duidelijke folkinvloeden. Soms. En soms lekker noisy 🙂

Geef een reactie

