Snotjong

Vandaag wordt mijn dagelijks schrijven ernstig belemmerd door niesbuien.
Eens in de zoveel tijd heb ik een hele dag lang de ene niesaanval na de andere. Geloof me, dat is geen feest. Het is werkelijk slopend. Ik heb er wel eens afspraken voor af moeten zeggen omdat ik, en ik overdrijf niet, helemaal naar de kloten was na een salvo of dertig. Een salvo telt met gemak twintig loepzuivere nieseenheden. Ze komen vanuit mijn tenen en mijn hele lijf doet mee. En hard! Het is afzien. Ik zeg je.

Nu wil het geval dat iets gezelligs schrijven -of ongezellig, maakt mij niet uit, als het maar lekker wegschrijft- in combinatie met een niesdag een vrij onmogelijke opgave is. Ik zit hier nu tussen twee niesbuien in, het snot zit op het scherm en mijn vingertoppen glijden met regelmaat uit over de flatsen op mijn toetsenbord met alle gevolgen van backspace, delete, insert, spellingcontrole en gevloek van dien, maar ik laat me niet kennen: ik typ! Verdomme! Ik laat me niet gek maken zeker?

Kapot ben ik. Totaal uitgeput. Mijn neus is schraal, de vellen hangen erbij, ik vinger het potje vaseline tot ik de bodem voel en smeer mijn stukgesnoten neus in, zakdoekjes zijn niet aan te slepen, keukenrol (maakt de gevoelige neus zo mogelijk nog schraler) ligt in doorweekte proppen om me heen, hooikoortspilletjes en van die andere anti-niestroep zitten in mijn trillende lijf, de volgende niesbui is aanstaande terwijl ik me afvraag of er überhaupt nog wel snot is om de wereld in te slingeren, want ik zag net dat er waterig bloed op een zakdoekje zat, maar ik typ.
Geen hond die er op zit te wachten. Het zal de wereld haar reet roesten, maar so what? Schrijven is lijden, ze zeiden het al, ik was gewaarschuwd. Maar ik zal overwinnen! Ik zal HHHAAAAAAATTTTSJOE!

12 gedachtes over “Snotjong

  1. Geweldig geschreven! Gelukkig heb ik zelf geen last van alles overheersende nies aanvallen, maar ik ken het van m’n vadertje wiens kunstgebit door de kamer vliegt bij een niesbui van behoorlijk veel kilometers per uur 🙂

Geef een reactie

