Prince Charming (the day after)

Het was de Prinsjesdag in majeur. De slingers opgehangen, vlaggen uit. Weerloos aan flarden wapperend in de stevige september najaarswind. Hoed je voor hoedjes, houd ze maar goed vast en zwaaien maar naar het gepeupel in de straten. Van monarchie naar monarchaïsch naar monanarchie. De potsierlijke demonstratie van wat democratie zou moeten zijn; als een dode vogel getroffen door een hartstilstand stort zij ter aarde. Spat uiteen en de uitgestreken smoelwerken draaien zich van haar weg. Het volk joelt, het oproer kraait. Zij zijn in alle staten. Geen lid der Staten Generaal. Pardon. Ik generaliseer. Vergeeft u mij mijn zonde, mijn val.
Maar zeg me, wat is deze koninklijke symboliek waard? Dit toneelstukje waar wij allemaal aan meebetalen? Een aalmoes alstublieft, voor een slaapplaats bij het Leger des Heils. Heeft u nog wat over voor een dakloze of voor een kale bank om op te slapen? Het symbolische bedrag van slechts 20 miljard voor een bank waar niemand lekker op zit. En wij, de goedgeburgerde Nederlanders, wij praten allemaal beschaafd in algemeenheden. ABN, de bank waar u en ik mee zitten. Van Amsterdam tot Rotterdam en weer terug.
Het heen en weer kunt u krijgen, landgenoten. Geniet van uw land. Nu het nog kan. Nu we nog niet zijn overspoeld door half vergane lijken uit een zee hier ver vandaan en toch zo dichtbij. Het Middelland. De Middelmaat. De maat die u neemt. In uw huis of in uw schuur. De participatiecultuur. Dikke vinger van de dikke ik. Stop ‘m daar waar de zon niet schijnt. Wij prediken, wij roepen maar wat. En u dient het te slikken of te stikken. Tot onze middel staan wij er allemaal in. De drek van vluchtelingen, gedegradeerd tot gelukszoekers, het gevolg van stinkende politieke spelletjes, van machtsvertoon en kapitalisme.
Maar erger nog: het kapitaal dat in hoofdletters wordt verkozen boven humanisme. Hulpbehoevenden. Schreeuwen op de Dam, de schreeuw om hulp: het waxinelichtje brandt al niet meer, de rechtmatige houder werpe de eerste steen.
Landgenoten, lotgenoten, bondgenoten: nog nooit genoten wij zo intens. Van de mens in al haar onmacht. De mens op de vlucht, ontheemd, ontzield. En nog velen zullen volgen, paniek heerst aan de grens, paniek wordt gezaaid en angst wordt geoogst. De grens is bereikt, maar zeg me dan: hoe bereik je dat wat er niet is? Wat en wie bepaalt een (lands)grens? Wie zegt dat dit mijn land is? En dat het land daar waar wij allemaal niet willen zijn, dat dat van hen is? Waar is het grenzeloos denken, grenzeloos doen?
In fictie geloven wij, geld en symboliek; verkozen tot een godheid, een religie. Het is allemaal verzonnen, bedacht door mensen om andere mensen in bedwang te houden. De gevangenis die wij Vrijheid noemen.
Maar wat is de werkelijke waarde van eenvoudig leven, van genoeg voor iedereen? Wat is de norm van waarde? Dom zijn de rijken, zalig zijn de armen.
Oh, dag der prinsjes. Oh, onnozelheid. Waar economie groeit, krimpt de mens. En dat gaat maar door, totdat we allemaal terug de zee in gaan.

5 gedachten over “Prince Charming (the day after)

  1. Het is zo je schrijft en zo jammer dat de troonrede echt is gemaakt en geschreven door het kabinet, zo werd gisteren weer eens duidelijk gezegd, zo jammer dat de koning het dan zo mag voor lezen, waar is de macht van een koning van lang geleden gebleven?was ook niet jofel hoor, denk ik, maar dit is inderdaad poppekast. Ik heb niet gekeken!!!!Alleen flarden in het journaal gezien.
    Maar ik wil je nog wel even complimenteren voor de grappige woordspelingen er in.

  2. Ja en dan lekker die Goudenkoets opknappen, lekker boeiend, als dan niet van de koste te spreken waar wij wel willende burger voor moeten zweten! Laten ze wel aub een groot onderhoud doen dan en de zijkant van de Goudenkoets bekleden met een eigentijdse afbeelding ipv … Mijn collega maakte mij bewust van de afbeelding! WTF 2015 leven! Shame your selfe Willem, Bea en andere voorgangers!

Geef een reactie

