Zilvervliezen

Je weet wel, dat kinderliedje van het damespaard en de boerenknol en dan ineens dat gat in de weg? Het is al sinds mensenheugenis de topfavoriet bij uitstek van het snottebellend gepeuter. Zet ze op je schoot en hobbelen maar. Prachtig, elke keer weer. Soms zou je het als volwassene ook nog wel eens willen. Dat je zomaar bij een Grote Vriendelijke Reus op schoot wordt getild en dat je, terwijl je weet wat er komen gaat, al bijna slap ligt van het lachen. Dat is ook de hele truc natuurlijk: weten wat er komen gaat en toch steeds opnieuw dikke pret. Het kenmerk van een ijzersterke witz. Je kunt het blijven herhalen, het gaat nooit vervelen. Althans, niet als jij degene op schoot bent. Buikpijn van het lachen. Geweldig.

Maar helaas, als volwassene moet je het doen met een wandeling over de lokale weekmarkt en dat je dan volledig tegen alle verwachtingen in het gat in de markt van dichtbij meemaakt. Allesbehalve een goede grap. Je zag ‘m niet eens aankomen. En toch. Er zijn mensen die dan opkrabbelen, het stof van de kleren slaan en ook nog eens heel blij gaan lopen droeftoeteren dat ze het gat in de markt hebben gevonden. Alsof er iemand naar op zoek was. Maar oké. Je laat ze. Ze zijn tenslotte de eerlijke vinder.

Net zoals ik ineens het licht zag toen ik ondervond dat de gaten niet alleen in de ozonlaag zitten en ik met mijn gezicht precies boven een uiteengespatte meeuwenflats en een nasmeulende sigaret hing: Aziatisch eten en ondertussen je vakantie boeken. Een rijstbureau.

6 gedachten over “Zilvervliezen

  1. Schomelen is ook een optie, als je van kind zijn mag spreken en deze weer even wilt ervaren… ik moetvaltijd even als ik er een zie.. en.. tja die gat in de markt is voor mij op het moment in iedergeval onvindbaar… Dacht laatst… ja! Eureka! Oordopjes die niet meer in de knoop gaan… 🙂 tot dat deze dame de wereld beroemde gat in de markt de Action betrad 😦 En no! Geen toetsenbord gescoord die minder dan 93 euries kosten.. De Mediamarkt! Ik ben toch niet gek!!! 😉

    1. Ha, ja, klopt: het liefst wil ik ook altijd even schommelen als ik er eentje zie. Ligt een beetje aan het moment of ik het ook echt doe. Het helpt als mijn dochter erbij is 😉
      Ach, het ene gat wordt meestal met het andere gedicht. Dus er is altijd nog wel ergens een gat in de markt te vinden. Zolang je er zelf maar niet in valt 🙂

      Draadloos toetsenbord: http://www.bol.com/nl/s/computer/zoekresultaten/Ntt/bluetooth%2Btoetsenbord/N/3134/Nty/1/search/true/searchType/qck/suggestedFor/bluetooth+/originalSearchContext/computer_all/originalSection/computer/defaultSearchContext/computer_all/sc/computer_all/index.html?_requestid=1032334

      Misschien om in ieder geval een idee op te doen. Test je ze eerst in een winkel en bestel je daarna online 😉

Geef een reactie

