Rookgordijn

Met een diepe zucht gaat hij tegenover mij zitten en klapt in één beweging zijn Macbook open. Ondertussen word ik getrakteerd op het resultaat van de zucht; een mondgeur die verraadt dat hij zojuist vlak voor de trein het station binnenreed nog even een paar snelle trekken van zijn sigaret nam. Amper tijd om uit te blazen, dus dan maar gewoon doorhalen en zien hoever hij kan komen voordat hij de trein instapt. En die voorgeschiedenis walmt nu door mijn neusgaten, voel ik achter in mijn keel en ik doe met teleurstellend resultaat mijn best om het te negeren.
Hij is lang, slungelig en zit onderuit. Hij kan eigenlijk niet anders, dus ik vergeef hem zijn knokige knieën die even daarvoor nog tegen die van mij botsten. Niet dat hij het op leek te merken. Hij weet waarschijnlijk niet beter dan dat hij altijd wel ergens tegenaan tikt of botst.
Je ziet zijn onbeholpen onverschilligheid ook af aan zijn driedelig pak. Ooit wel eens naar een stomerij geweest, maar na al dat moedeloos hangen en wurgen in te kleine openbaarvervoerbankjes niet meer de moeite genomen om te redden wat er misschien ook niet meer te redden valt. Dit pak is gedegradeerd tot eigenlijk is het hopeloos maar we doen het er maar mee-pak. Met van die hardnekkige kreukels en vage vlekken op plekken die toch net iets te zichtbaar zijn. Waarschijnlijk als gevolg van opgroeiend grut. Van die lieve snotneuzen en yoghurtmonden die lekker tegen ‘m aan schurken als hij net thuis komt. En dat zijn laptop volgeplakt is met stickers van de AH Freek Vonk spaaractie, een piratenvlag met doodskop, verbleekte Disney-elfjes, een grote gele smiley en een voetbal, helpt ook niet om het beeld van een licht verstrooide vader met een te hoge hypotheek en een scheiding die aan de horizon gloort te ontkrachten.
Als levenslang niet-roker heb ik heel in de verte begrip voor zijn stinkende adem en biedt hem in gedachten een suikervrij pepermuntje aan.

9 gedachtes over “Rookgordijn

  1. Ook dit zie ik voor me..of je er een illustratie bij getekend hebt.En ik ruik het gewoon.brrrr geen fijne lucht, maar dat vind van allerlei parfums door elkaar heen ook niet

    1. Ah, wacht: mijn vader is een zware shag roker. En ik rook vroeger altijd aan zijn uniform want dat rook zo lekker naar de zware shag. En als ik wel eens shag voor hem moest kopen in de winkel: ik ruiken! Maar als de geur uit iemands mond komt…. nah… 😉

Geef een reactie

