Wat is er mis met kerst?

Een jaar of wat geleden had ik met een vriendin van mij zonder al te veel gedoe een verbond gesloten. We zaten precies op één lijn waar het ging om kerst. Oké, we zaten en zitten ook heus met heel veel andere dingen op dezelfde golflengte, anders ben je geen vrienden. Maar dat terzijde. Het gaat om kerst. Zou je niet verwachten in deze tijd van het jaar, maar toch.

We hadden destijds allebei op z’n zachtst gezegd niet zo heel veel met kerst. En op het moment dat het ter sprake kwam, waren we het er al snel over eens dat we he-le-maal geen zin hadden in die kutkerst. Dat kwam er zo spontaan uit, dat we al snel alles waar ‘kerst’ in voorkwam vervingen door ‘kut’. We beleefden ineens veel plezier aan de kutboom, de kutman, de kutkransjes en de kutverlichting. Om nog maar te zwijgen van het kutdiner, het kutshoppen, het kutkind in de kribbe, het hele gebeuren rond eerste en tweede kutdag inclusief al die kutliedjes. Zo kwam kut.. nee kerst, in een ander daglicht te staan en sloegen we er ons heel goed doorheen. Ieder voor zich, laat dat duidelijk zijn.
Inmiddels ben ik volwassen. En zij ook. Al waren we dat toen ook, maar wat is volwassenheid? Is dat echt af te lezen aan een getal, een leeftijd? Precies. Maar dat is voer voor een ander blog. In een galaxy far far away.

Het zit zo: we kwamen er laatst op toen we via Whatsapp weer wat aan het bijpraten waren. Je weet wel, in de geest van ‘weet je nog toen?’. En natuurlijk wisten we nog. Het was hilarisch. Maar, we moesten ook concluderen dat we er tegenwoordig heel anders mee omgaan, met kerst. We vinden het best leuk, zo blijkt. Zolang het maar vooral niet heel veel gedoe geeft. Gewoon, een beetje rommelen met pakjes, familiebezoekje, gezellig wat eten en vooral niet idioot gestrest doen. Heeft niemand wat aan. En dat lijkt dus de laatste jaren prima te lukken. Waar die hele kutkerst destijds al niet goed voor is geweest.

Lieve lezers, eigenlijk is dit een redelijk omslachtige manier om jullie een goede en rustige kerst te wensen. Zonder al te veel gedoe. Geniet van wat je ook gaat doen. Ook als je niets gaat doen als in: met een boek op de bank en je stiekem heel eenzaam en miserabel voelen terwijl je je prima vermaakt zo.
Wat ik er nog wel bij op wil merken: doe dit niet alleen met kerst. Probeer die melancholische en op het gemoed inspelende periode (lees: commercie) een beetje te relativeren en bedenk hoe leuk het zou zijn als je stiekem elke dag kerst viert. Gewoon een beetje aardig zijn voor jezelf en de mensen om je heen. Zelfs als je ze niet kent. Ik las deze boodschap in iets andere bewoordingen al eerder bij iemand anders, originaliteit is tenslotte ook maar een illusie, en ik kan me er prima in vinden. Zo blijkt er stiekem dus niets mis met kerst.

12 gedachtes over “Wat is er mis met kerst?

  1. En er is niets mis mee dat ik dit goed en duidelijk verwoord vind, en trouwens, kerst zonder mis zou geen kerstmis zijn toch? Dan zou het echt mis zijn. Dank je wel, ook mooie dagen toegewenst

  2. Ik zeg altijd! ( ben ook niet zo van de kerst) laten we er een gezellig samen zijn van maken, ook al vind ik dat je dit het gehele jaar kan doen toch? Ook ik heb zo een 5 jaar geleden besloten na het overlijden van mijn moeder want die had er zo een strakke overtuiging in dat het perfect moest zijn, in pak/jurk en vooral het gedwongen vrolijk zijn dat ik het eindelijk op mijn eigen manier kan en mag doen! Lekker chill, met good food wie ik normaal ook zou maken, lekker gekleed Hoe ik zelf wil, en kadoos? Alleen als daar een budget voor is en dan alsnog gewoon een aardigheidje, want het gaat om het idee! Dus….. fijn samen zijn mensen! 💕👄

Geef een reactie

