Meevaller

Maandagmorgen. De zon schijnt naar binnen en de koffiepot pruttelt. Brood ligt te ontdooien op mijn bord. Het eerste deel van de ochtend zit erop, de eerste uren werk zijn gedaan. Het zijn die kleine dingen die me soms doen beseffen dat het leven reuze meevalt. Ik loop naar mijn laptop met een flard van een gedicht in mijn hoofd.
Dan scheurt de bezorger van Sandd de straat in. Vette R&B knalt luid en duidelijk uit zijn speakers en dan moeten de schuifdeuren nog open. Hij zingt, zoals elke maandag en donderdag, keihard mee. En als hij niet zingt, dan fluit hij. Ook heel hard. Ondertussen smijtstapelt ie de kratten met post die mijn benedenbuurman sorteert en bezorgt (ik ken het klappen van de zweep: been there, done that, blabla…) op straat. Binnen drie minuten is het gedaan en raast hij vol gas de straat weer uit.
Nog geen twee tellen later hoor ik een man schreeuwen: ruzie op straat, denk ik. Maar met wie? Ik hoor alleen hem. Het kan ook iemand zijn die zijn handen vol heeft aan zichzelf. Mijn nieuwsgierigheid is groot: ik mag graag tussen het spleetje van het plakplastic voor ons raam gluren. Veilig van twee hoog de straat inkijken. Niet dat je dan wat ziet. Het loopt hier hartstikke dood en meestal is het alleen maar weerkaatsing van weetikveelwaar.
Maar ik heb geen zin om op te staan. Ik typ.
Inmiddels is één van de werkmannen die aan de overkant een lege woning aan het opknappen is, begonnen met een decoupeerzaag. Een collega van hem heeft de boormachine gevonden.
Ik sta toch maar op. Mijn brood zal nu wel ontdooid zijn en de koffiepot blaast ongeduldig wat stoom af. Het leven valt me enorm mee.

7 gedachten over “Meevaller

Geef een reactie

