De loodgieter

De bel gaat, zoals altijd als dat gebeurt schrik ik me helemaal de tandjes en loop ik met een zucht naar de deur: dit bezoek zag ik aankomen. Hij reed de straat in met zijn bestelautootje die ooit wit was. Mede mogelijk gemaakt door het gemeentelijk goedbedoelde strooigoed in combinatie met een gezond vermogen tot het negeren van de met dikke vingers op de auto gesmeerde tekst ‘vuil’ die zelfs ik van twee hoog kan lezen.
Nog wat natrillend van de verwachte schrik – ik schrik harder als ik het aan zie komen, gek misschien, maar hé, niets is mij te gek – doe ik open.
Daar staat ie met zijn half afgezakte, veel te grote spijkerbroek. Zonder het te zien weet ik zeker dat aan de achterkant een welig tierend bouwvakkersdecolleté te zien zal zijn. Stevige werkschoenen met kale neuzen en een verwassen donkerblauwe sweater met nog wat afbrokkelende flarden van het bedrijfslogo. Hij hijgt van het traplopen en ik zie zweetdruppels net onder zijn terugtrekkende haargrens vandaan komen. Hij veegt met de rug van zijn hand langs zijn stevige neus en dan in één beweging met dezelfde hand door zijn vlassige overkam. In zijn andere hand heeft hij een Jip en Janneke bloemengietertje:

“Eh, hallo, u had gebeld? Ik kom het lood gieten.”

8 gedachtes over “De loodgieter

  1. hahah goedemorgen, ik zie de figuur voor me, en ook ik schrik elke keer als de bel gaat…waarom..waardoor?geen flauw idee maar vooral die laatste zin vind ik komisch…wat een rare naam voor dat vak eigenlijk he?

  2. Goedemorgen….ik sla mijn ontbijt maar over: “Een welig tierend bouwvakkerscolleté….” Doet me denken aan meerdaagse wielertochten met mijn vrienden, waarvan sommigen dermate versleten wielerbroeken droegen dat je bijna kon zien wat in hun ‘achtertuintje’ groeide…… En omdat ik een rokende renner was reed ik altijd achteraan……. De lunch sla ik ook maar over, denk ik. Maar geweldig verteld!

    1. Hahaha! Oh no! Nou, vastenvrijdag voor jou 😉
      Moet ik denken aan het edele feut dat die achtertuintjes ook nog wat mestgassen produceerden… Maar goed dat je rookte! 😉
      (Diner ook maar overslaan?)

      1. Klopt! Ik reed op methaan en nicotine, maar dat laatste heb ik afgezworen en het eerste is soms onvermijdelijk. Ik woon op het ‘platteland’ dus: diner gaat gewoon door 🙂 Heel veel plezier en succes! dit weekend.

Geef een reactie

