Nesteldrang

Er dendert een extra large goederentrein voorbij terwijl het omroepbericht de onheilspellende boodschap aan ons, de verkleumde reiziger, over probeert te brengen.
Is niet te doen. Onverstaanbaar. De vervaarlijke containertrein is zelfs de herhaling de baas. Om mij heen een enkele opgetrokken wenkbrauw. Het grootste deel der mobieltuurders had de NS-app allang bekeken en wist dat de omroepster minuten oud nieuws zou brengen. Een ander deel heeft de oordopjes op wie is hier doof?-stand en staart zonder enig besef van tijd en ruimte wazig voor zich uit.
In het twintig minuten durende vertragingsvacuüm volg ik de duif die met steeds een nieuw takje van twee straten verderop – daar liggen de beste – in zijn of haar snavel af en aan vliegt. Met uiterste precisie wordt er schuin boven mijn hoofd en net uit het zicht een onwaarschijnlijk mooi nest gebouwd. Er wordt per takje gescharreld en gefladderd tot de boel volledig Feng Shui-verantwoord ligt.
Om mijn lot niet tot het uiterste te tarten en mijn perrongenoten een besmuikt gegniffel te ontnemen doe ik bijna onzichtbaar steeds een klein stapje opzij; duivenpoep op mijn hoofd zou wel eens de druppel zijn.

9 gedachten over “Nesteldrang

Geef een reactie

