Mist

Eens in de zoveel tijd komt de mist. Soms dik, soms alleen wat nevelige slierten. In welke vorm dan ook, ze overvalt me keer op keer.
Mijn keel knijpt dan dicht en ik voel de druk op mijn borst. En wanneer ik mezelf in de spiegel zie, in de badkamer bij het tandenpoetsen of als ik iets uit de kast pak en eerst de enorme spiegeldeur moet openen, dan schrik ik van de man die mij aankijkt met zijn bleke kop en zijn diepliggende zwart omrande ogen. Een man die net zo goed een jongen is. Ik zag en zie mezelf nooit als een volwassen kerel.
Af en toe blijf ik mezelf aankijken – ik denk tenminste dat ik het ben – en probeer door heel goed te kijken te ontdekken waar ik ben, waar ik begin en waar ik eindig. Het is me tot nu toe nooit gelukt. De mist is, hoe dun of compact ook, ondoordringbaar gebleken. Zij bepaalt wanneer ze weer optrekt en mij mezelf laat zien.

22 gedachtes over “Mist

    1. Ah 🙂 de mist zit in mij, zeker. Een metafoor voor mijn ‘buien’. Het helpt mij om het op te schrijven/te beschrijven. Zo maak ik het als het ware tastbaar. Niet dat het dan altijd direct over is, maar het helpt 🙂

  1. Mooi opgeschreven en ik begrijp het…maar ja…er zit iets herkenbaars in…wie zijn we? wat zijn we? man, vrouw,jongen of meisje? Als de mist maar wat langer weg zou blijven, dan kwamen we er misschien wel achter. Aan de andere kant, misschien moet het juist een mysterie blijven?

  2. Zonder mysteries geen fantasie, geen fictie, geen mooie gedachten over wie je wel of niet zou kunnen zijn toch? De vraag is dus ook of je dat wél weet als de mist is opgetrokken. En die mug…ik weet waar je’m los kunt laten:

    1. Waar dan waar dan?? Ik zie een dubbele punt en dan….niets!
      Dat is nog erger dan een groot mysterie en zoemende oormug bij elkaar! 🙂
      Wijze woorden overigens, waarde heer!

Geef een reactie

