Het antwoord op niets

Gisteren stond er een interessant artikel in Trouw met als centrale vraag wat god deed voordat ie de Aarde maakte. Goede vraag als je even aanneemt dat er een god bestaat. Sluit aan bij de vraag wat er was voor de Oerknal, als je denkt dat wetenschap bestaat. Op zich natuurlijk dikke vragen die leuke stof tot nadenken geven.
Alleen, bedacht ik me in al mijn onnozelheid, stel dat we er ooit achter zouden komen? Dat we onomstotelijk vast kunnen stellen dat het leven wel zinvol is, wat dan? Hoe moet het dan verder? De oorsprong van alles weten en zeker zijn dat alles onwijs zinvol is. Wat weten we dan helemaal? Wat gaan we dan doen? Is het een garantie dat we eindelijk eens normaal gaan doen tegen elkaar? Wanneer we inzien dat alles één grote poppenkast is, kunnen we het dan wel opbrengen om elkaar te behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden?

Ik kom dan maar weer tot één conclusie en dat is er eentje die al zo lang met zijn deuren wagenwijd openstaat, dat intrappen gewoon sneu is. Maar toch. Misschien moet er vooral energie en aandacht worden gestoken aan wat we denken en voelen dat goed is. In het hier en nu – voor zover we weten dat dit het hier en nu is, maar oké, je snapt… Want als ik verder lees over armoede in Nederland, het aantal daklozen in Nederland dat is gestegen, Noord-Korea dat stampvoetend van frustratie dan maar een paar bommen in zee schiet, Trump (need I say more), de humanitaire ramp die zich voltrekt in, tja, waar niet eigenlijk? Het is slechts een kleine greep uit de dagelijkse berichten.

Er gebeuren ook heus leuke dingen. Meestal vooral als ik gewoon focus op mijn eigen bescheiden leven. Als iedereen dat zou doen, als iedereen alleen zijn eigen steen – hoe groot of klein ook – in het water laat vallen, moet je eens zien hoe al die kringen elkaar gedogen en zich vormen naar de ander, samengaan in één grote zee. Zonder plastic.
Het zou zo simpel kunnen zijn. Zelfs de tranen die in hetzelfde water vallen vermengen zich en drijven samen verder.

En ja, vandaag ben ik in een hippiestemming. So what?

18 gedachtes over “Het antwoord op niets

  1. Goedemorgen, dit vind ik zo mooi en zo zinvol bedacht , vooral die laatste regels over die steen en die tranen,zo goed van je opgeschreven, nu het opschrijven zal niet zo moeilijk zijn, de gedachte die je hebt verwoord is heel bijzonder.
    Ik schreef eens, “Hoeveel tranen moeten er worden gewist, voor het donker eens wijkt voor het licht? ”
    met die gedachte besluit ik het compliment aan jou

  2. Al twee weken zit ik, nee zitten andere, lees collega’s in een conflict van oordelen, geneuzel, niet iemand op de feiten durven aanspreken ( als die er überhaupt zijn ) van o jaaa aa zal ik eerst even naar binnen gaan voordat ik de ander schoffeer en daardoor geweld aandoe? Levens moe word ik er soms van! Gelukkig heb ik mijn levens visie en ondanks dat het mij soms fucking hard raakt ga ik toch niet met mijn ego aan de haal maar ga ik naar binnen, kijken van “go Cat” als we al de verhalen even op zei zetten en dieper gaan kijken hoe sta jij dan in dit geheel? Wat doet het met jou? Wat is het wat jou allemaal jou zo raakt?

    Helemaal geen hippie stemming! Gewoon vette wijsheid! Want daar overwinnen we de wereld mee. Tja ik geeft toe, dat vergt heeeeel veel geduld pfff lekker zo door gaan en elkaar daar in inspireren..

    Zo boven zo beneden, zo binnen zo buiten

  3. Te gek weet je…’t is allemaal sieklies. Sjoer, één oneeeíííndig grote grap, waarbij steeds weer hetzelfde voorbij komt. Je moet het alleen wel herkennen, weet je, en dan op het juiste moment inhaken, want anders heb je echt grote shit…weet je..en voor je’t weet verzuip je in het kringetje van een ander. Tof stuk man! 🙂

Geef een reactie

