Waterig

Moet niet gekker worden: mijn alter (Vic de Wolff) heeft er weer een klusje bij. Schrijven over liefde, relaties, seks en, godbetert, condooms is blijkbaar niet genoeg. Hij heeft nog een plek weten te veroveren, deze keer in de wereld van het water: Viteau. Verwacht schrijfspinsels over bewust leven, water, voeding en veel meer.


 

KOM IN BEWEGING VOOR SCHOON WATER

Kom in beweging voor schoon water Viteau Voel je Goed 5

Een jaar of wat terug hoorde ik voor het eerst bewust van de Hollandse Waterlinie, een verdedigingslinie die stamt uit 1815. De linie loopt door prachtige cultuur-historische plaatsen die een bezoek zeker waard zijn. Rond de indrukwekkende forten is ook genoeg te doen. Muziekfestivals bijvoorbeeld, maar ook tentoonstellingen en theateruitvoeringen. Niet voor niets heb ik me altijd aangetrokken gevoeld tot vestingsteden zoals Muiden en Weesp. Trouwens, het zijn stuk voor stuk plaatsen die langs mooie fietsroutes liggen. Ideale plekken die veel te bieden hebben voor een dagje uit. Van ontspannen langs schoon water in een schitterende omgeving tot cultuur snuiven.

HELP MEE VOOR SCHOON WATER TIJDENS WERELD WATERDAG

In de periode van mijn Waterliniebewustwording speelde ik met mijn band tijdens een bijzonder kunstenfestival. We werden aan een andere kunstenaar gekoppeld en samen gaven we een heel weekend korte optredens die een filmisch verhaal vertelden in één van de kamers van Fort Maarsseveen. Een inspirerende ervaring die nog een ander doel had: met gepast tromgeroffel het belang van een schone Waterlinie onder de aandacht brengen.

Een jaar geleden deed ik met een gedicht mee aan Wereld Waterdag en gaf zo mijn ‘vijf cent’ om een klein beetje meer ruchtbaarheid te geven aan hoe belangrijk ik schoon water vind. Ook dit jaar staat Wereld Waterdag op de kalender. Dinsdag 22 maart is het zover en ook jij kunt heel makkelijk een actieve bijdrage leveren aan deze dag. Want schoon water willen we tenslotte toch allemaal?

VELE DRUPPELS MAKEN EEN SCHONE PLAS

Één van de vele initiatieven waar je aan mee kunt doen, komt uit de hoed van Stichting Aquarius. Zij organiseren op Wereld Waterdag een grote rivieren-schoonmaakactie. Van het stadhuis in Amsterdam tot aan het stadhuis in Rotterdam maken zij onder andere de Amstel, de IJssel en de Rotte schoon. Een flinke klus – zeg maar gerust uitdaging! Je voelt ‘m al aankomen: daarbij is alle hulp meer dan welkom. Doe daarom mee en kom in beweging voor schoon water. Vele handen maken tenslotte licht werk. Ik spreek uit ervaring dat zo’n dag echt voorbij vliegt en je aan het einde van de dag moe en intens voldaan je bed inrolt. Jouw en mijn hulp maakt het verschil en zorgt voor schone rivieren en oevers. Daarmee zorgen wij er samen voor dat onze omgeving gezond en leefbaar blijft. Alles wat niet in het water terechtkomt, hoeft tenslotte ook niet te worden gezuiverd. Een waarheid als een oer-Hollandse koe!

Kom in beweging voor schoon water Viteau Voel je Goed 6

ELKE DAG EEN LEKKER GEVOEL

Gelukkig kunnen we ook gewoon elke dag dat iets doen om te zorgen dat ons drinkwater fris en helder blijft. Zo probeer ik bijvoorbeeld zoveel mogelijk te voorkomen dat ik onnodig veel afwasmiddel gebruik bij het afwassen. En ik ben minder douchegel gaan gebruiken; tot nu toe zonder klachten van mijn omgeving. In de tuin gebruik ik biologisch afbreekbare bestrijdingsmiddelen in plaats van chemische. Heb je een auto? Breng ‘m naar de wasstraat. Daar zijn ze namelijk verplicht om het gebruikte water te behandelen. Daarmee wordt voorkomen dat de chemicaliën in het oppervlaktewater terechtkomen. Het lijkt allemaal misschien een druppel op een gloeiende plaat, toch helpen alle kleine beetjes. En zeg nou zelf, wat geeft een lekkerder gevoel dan te weten dat je zelf je steentje hebt bijgedragen aan je volgende slok schoon kraanwater? Proost!

9 gedachtes over “Waterig

  1. Mooi initiatief! Alleen wat ik dan weer jammer vind dat er nog steeds in 2016 zielen rond lopen zonder enige besef en zelf verantwoording dat je je troep in de vuilnisbak moet gooien …. Hoe fijn zou het zijn om een evenement te houden om te vieren dat de rivieren al schone zijn 😉

  2. Leuke klus voor Vic en goed ingevuld! Zijn twee werelden raken elkaar hier ook, daar zit een mooie missie in. Het schijnt dat nogal wat van de door Vic gepromote rubberfabrikaten na gebruik te water geraken….opvoeden die klanten 🙂

    1. Kijk eens, toch weer de scherpte van de sterke blogger die hier feilloos verbanden weet te leggen 🙂
      Opvissen, uitspoelen en hergebruiken: recyclen was nooit eerder zo lonend! 🙂

Geef een reactie

