Gloeiende plaat

De man op het station geeft me een dubbelgevouwen A4 en doet direct een stap terug. Ik ken hem, althans, hij loopt hier vaker en biedt iedere wachtende reiziger het papier aan met daarop een slecht gekopieerde foto van zijn vrouw en drie kinderen. Hij staat er zelf ook op. Ze lachen zorgeloos de camera in. Een herinnering uit betere tijden.
Onder de foto de tekst dat hij de taal niet spreekt en om een bescheiden bijdrage vraagt. Daaronder wordt ons, de lezer, een mooie dag gewenst. Op de achterkant een kopie van een Van Harte Beterschapskaart – een eveneens erbarmelijk stukgekopieerde vaas met een weelderig boeket bloemen.

Meestal als ik hem zie schudt ik met mijn meest verontschuldigende glimlach nee. En vandaag, misschien omdat het een nieuw ontworpen vel papier is, pak ik mijn portemonnee. Er zit vijftig cent aan muntgeld in. Hij boft. Meestal heb ik geen cash bij me. Ik geef hem het muntje en hij glimlacht, knikt dankbaar en mompelt een nauwelijks hoorbaar dank je wel, maar dan in een taal die ik niet kan verstaan. Het A4 wil hij graag terug; hij heeft er wel meer bij zich, maar hij is zuinig op zijn handel.
Ik kijk hem na en zie hoe hij verder op dit tijdstip op dit perron geen geld meer op weet te halen. Ik kan me niet voorstellen dat deze man de boel belazert, maar zelfs al zou het zo zijn, gun ik hem zoveel meer dan mijn vijftig cent die op de gloeiende plaat snel zal verdampen.

16 gedachtes over “Gloeiende plaat

  1. Tjaaa is het triest? ik weet het niet..ben ook nogal goed gelovig in deze dingen….is hij een comediant? Of is het niet gespeeld? Wat ik wel weet is,dat ook met dit soort gevallen de goede vaak onder de slechte lijden.

    1. Het zou misschien helpen als alles (bv geld, woningen) iets beter verdeeld zou zijn. Dat niemand zou hoeven bedelen om wat voor reden dan ook. Basisbehoefte. Iets waar de ‘Panama Papers’ nog wat van kunnen leren.

  2. Ik vind deze situaties altijd moeilijk om mee om te gaan. Vooroordelen zit bijna niet in mijn systeem maar toch zit er ook een mevrouwtje in mij die alle mensen aardig vind waardoor zij het moeilijk vind om kritisch te kijken, dan heb ik ook nog de ouder in mij die zegt dat een ieder zijn verantwoording heeft over zijn of haar leven, we in Nederland leven waar op zich niemand hoeft te bedelen voor zijn kost… pfff snap je nu waarom ik dit helemaal niet moeilijk vind? Al die mensjes in mijn hoofd hihihi

    1. Het is inderdaad dubbel (gezellig soms ook) met al die verschillende stemmen. Je weet nooit helemaal zeker war je goed aan doet. Behalve de stemmen is er dan ook nog een gevoel. Dan daar maar naar luisteren 🙂

  3. Toch wordt er ook wel gebedeld voor een aanvullend inkomen óf mensen doen zich armoediger voor dan ze in werkelijkheid zijn. Zoals vroeger de draaiorgelman die vrijdags op de markt stond en op zaterdag door de straat reed. Tandeloos bekkie en maar schudden met z’n andere centenbakkie. En na zijn werk schoof hij zijn gebit en reed hij weg in een Mercedes Benz. Oh lord won’t you buy me…..;-)

Geef een reactie

