Leuk en makkelijk #belastingdienst

De Belastingdienst. Heel soms denk ik dat het wel makkelijker kan. Niet leuker, althans, nog niet, maar makkelijker, ja. Soms denk ik dat. Een beetje naïef, klopt. Zo ook deze keer.

Ik ben onlangs overgestapt van bank. En ondanks de overstapservice die een hoop van het geregel uit handen neemt, wilde ik toch een paar dingetjes zelf regelen. De automatische afschrijving van mijn NS-abonnement bijvoorbeeld. Gewoon, om zeker te weten dat daar geen gedoe mee ontstaat. Ik kan niet zonder mijn abonnement. Dus zelf mijn rekeningnummer online aangepast. Fluitje van een cent. Letterlijk. Zoiets kost je 0,01 cent. Gelijk maar even hetzelfde gedaan met de OV-chipkaart. Zelfde fluitje, andere cent. Want we zingen geen twee liedjes voor een cent. Twee cent armer toog ik vol goede moed naar de website van De Belastingdienst. Net als die van NS en OV-chipkaart een gedrocht. Dat hoort blijkbaar als je een overheidsindruk wilt maken.

Maar goed, tot zover niets aan de hand. Inloggen, beetje zoeken, maar gevonden: online mijn bankrekeningnummer aanpassen. Een meevaller. Echt, ik had niet gedacht dat het zelfs bij deze wij-willen-van-die-fokking-blauwe-envelop-af-en-snel-een-beetje-fetisjisten zou kunnen. Een enkele keer in het belastingleven heb je een meevaller, zo zie ik dat. Kortom, bankrekeningnummer gewijzigd, uitloggen en klaar. Dacht ik.

Een werkdag of vijf later, op een zaterdag (natuurlijk op zaterdag: de welbekende strategie van post waar niemand op zit te wachten in het weekend af laten leveren), vind ik een blauwe envelop in de brievenbus. Heel even (naïef, weet u nog?) denk ik hoera, mijn aangifte van vorige week is gewoon nu al door de mallemolen heen en goedgekeurd! Maar nee. Het was een bevestiging van mijn online activiteiten van een dag of wat terug. Nou, was het dat maar. Het was een brief ter bevestiging, maar ook een brief die me moest aanzetten tot actie.

Wat blijkt: online je rekeningnummer wijzigen is een utopie. Het lijkt alleen maar alsof het kan. Maar het kan niet. Online lijkt alles erop dat de boel in kannen en kruiken is, maar het is slechts een teken voor de ambtenaar dat er offline iets via snailmail in gang moet worden gezet.
Een brief. Sturen. Bevestiging. Actie: wij kunnen niet bevestigen of deze rekening op uw naam staat. U moet ons ter controle twee bewijsstukken sturen. Om het leuker te maken, krijgt u een keuze uit maar liefst zes opties. U mag zelf kiezen wat u stuurt, zolang het maar twee van deze zes mogelijke bewijsstukken is. U maakt daar een kopie van. U stopt de kopieën in de bijgevoegde retourenvelop. Vergeet in deze envelop niet dit bevestigingsformulier mee te sturen waarop u heeft aangegeven welke bewijsstukken u mee zendt. Vergeet u aan te geven welke bewijsstukken u stuurt, dan loopt de wijziging van uw bankrekeningnummer vertraging op. Binnen enkele werkdagen na ontvangst zullen wij de bewijsstukken controleren. Daarna zullen wij uw bankrekeningnummer in ons systeem wijzigen. Let op: dit kan gevolgen hebben voor eventueel te ontvangen toeslagen en/of teruggave.
Wilt u niet dat uw oude bankrekeningnummer wordt gebruikt zolang de wijziging nog niet is doorgevoerd? Belt u dan met de Belastingtelefoon. Wij kunnen dan in ons systeem aangeven dat uw oude rekeningnummer niet meer kan worden gebruikt en houden eventuele toeslagen en/of teruggaven voor u vast totdat uw nieuwe bankrekeningnummer door ons is geverifieerd en aangepast in het systeem.

Ah, kijk eens aan, u heeft het lef om inderdaad te bellen. Dat hadden we niet verwacht, maar geen nood. U krijgt van ons eerst een keuzemenu. U doorloopt dat met glans. Er volgt een tweede keuzemenu. U kiest daar voor de optie ‘rekeningnummer wijzigen’. Heel goed. Dan verbreken wij de verbinding met de gemechaniseerde mededeling dat u dit online kunt doen.
U wordt boos. Dat begrijpen wij heel goed.

Vervolgens belt u nog een keer en doorloopt achtereenvolgens vier keuzemenu’s net zolang tot u bij de optie ‘overige vragen’ komt. Respect. U bent een volhouder. Als beloning krijgt u iemand aan de telefoon, maar wacht, u moet eerst nog even uw Burgerservicenummer invoeren. Wow, uit uw hoofd. Respect, nogmaals. En zelfs afgeloten met het hekje. Tja, dan kunnen wij niet anders dan u nu echt doorverbinden met een levend persoon. Daar gaan wij althans vanuit. Je weet maar nooit.
Ja, gelukt. De persoon in kwestie vraagt u om uw geboortedatum “op dit moment” (dat laatste verleidt u bijna tot een sneer, maar u weet zich te beheersen). Daarna wordt u nogmaals om uw Burgerservicenummer gevraagd. Wederom houdt u zich in. Heel goed. Die opgekropte agressie zien wij ook veel liever in huiselijke kring gekanaliseerd worden.
Nadat u uw verhaal hebt gedaan, reageert de persoon aan de andere kant van de lijn dat hij hier niet over gaat, maar u wel kan doorverbinden met een collega. Intern is het voor u een hels karwei om zoveel blijdschap en woede gescheiden te houden. Gelukkig is er de minuut-in-de-wacht die u helpt om te kalmeren.

De tweede levende! persoon hoort uw verhaal geduldig aan. Professioneel geduld noemen wij dat. Iets waar u ook over lijkt te beschikken, maar dan als privépersoon. Knap. Petje af.
Opnieuw geeft u uw BSN door. En opnieuw zonder ook maar enig uiterlijk vertoon van frustratie. Onze collega zet u ook nog even in de wacht, want hij moest al zo hoesten toen u uw verhaal deed. Hij deed dat vol in zijn microfoontje, dus die moet even worden schoongemaakt.

Na een lange anderhalve minuut komt hij bij u terug met de mededeling dat hij uw oude rekeningnummer heeft geblokkeerd. Op uw vraag hoe dat dan gaat als er toch een toeslag wordt overgemaakt, weet hij geen antwoord te geven – hij gaat niet over toeslagen.
Omdat uw broek inmiddels tot op uw enkels is gezakt en u alleen nog een irritante fluittoon in uw hoofd hoort, besluit u mentaal murw gebeukt de verbinding te verbreken. U weet zich enigszins gerustgesteld: de overstapservice van uw bank zou alles in goede banen moeten leiden. U wilde alleen maar zeker weten dat u dit soort zaken niet zelf moet willen regelen.

Tot slot willen wij nog kwijt dat wij heel goed beseffen dat het inmiddels 2016 is. Daarom bedanken wij u hartelijk voor uw geduld.
Liefs,
De Belastingdienst.

21 gedachtes over “Leuk en makkelijk #belastingdienst

  1. tjongjongejongejonge wat een gedoe, wat een stommiteiten en wat een geblunder en wat een gez..k en wat een gezeur. Al die levende personen aan het werk bij de belastingdienst….hahah laat me niet lachen….ze wachten gewoon tot je ontploft en dan laten ze zich even horen en dan terfe je ook nog niet de goede…. een ijs en ijs en ijskoude douche voor de belasting dienst. Grrrrr, ik heb geen woorden genoeg om mijn boosheid te uiten hier over.Sterkte ego echo. Want het zal vast nog wel niet helemaal goed door hen geregeld zijn en inderdaad, dit alles in 2016…

  2. Het wordt pas Leuk als ze de staatssecretaris het telefoonbandje laten inspreken, nogal Wiebes 😉 Ik heb overigens nog wel een adres voor je in Panama, daar weten ze precies hoe het werkt.

  3. En dat heeft een reclame campagne opgezet voor weet ik veel hoeveel denaro’s … Want ja ja! Zit u op een stoel? De lauwe enveloppe wordt afgeschaft.. ! Hahaha ik lach mij dooood..

    Toen ik nog mijn praktijk had en ik mijn Btw retour kreeg of een andere jaarlijkse teruggaven… Ja ja… ! Mocht ik elke x weer zo een leuk formulier wat u bovenstaand retour heeft gestuurd alsmaar gezellig invullen :((( dat wel zo een 4 jaar achter elkaar! Heuuuuul efficiënt zou ik toch zeggen #not!!! :((

Geef een reactie

