Een terugtrekkende beweging #Vic

Het is zeker maandag? Ja, dat dacht ik wel. Ik heb hier namelijk geen *piep* meer te vertellen. Vic pikt de maandag in. Ik leg me er bij neer. Vooralsnog. But I will rise, I will return! Zoals een feniks herrijst uit het vuur. Dat je het weet. Goed, Vic jongen, ga je gang.


Hij had er speciaal een abonnement voor genomen dat een ruim aanbod aan 18+ zenders bood. Dagelijks keek hij ernaar uit om na een dag hard werken thuis te komen, snel een magnetronmaaltijd naar binnen te werken, blikje bier erachteraan, tv aan en de tissues binnen handbereik. Alleen, hij genoot daar niet bepaald discreet van. Of het opzet was of niet, maar hij liet de gordijnen open terwijl hij gezellig bezig was. En wanneer je in een staEen terugtrekkende bewegingd woont en de huizen nogal dicht op elkaar staan, is de kans groot dat je vlijtige handwerk ook door anderen wordt gezien. Blijkbaar zitten die daar niet altijd op te wachten.

Ik las dit voorval een tijdje terug in de krant. Drie studenten (m/v) maakten dit ritueel op een steenworp afstand dag in dag uit mee. Natuurlijk, ze zouden zelf de gordijnen dicht kunnen doen, maar ja, hun gezamenlijke woonkamer was al niet heel zonnig gesitueerd. Om dan de gordijnen dicht te moeten doen vanwege een overbuurman en zijn stramme gewoonte? Ze besloten een brief te sturen naar de krant. Die had een speciale rubriek over hoe om te gaan met de meest uiteenlopende sociale situaties. Met een beetje mazzel zou er een passend advies volgen.

Of de uiteindelijke raad is opgevolgd vertelt het verhaal niet, maar het kwam erop neer dat ze een anoniem briefje in de bus zouden kunnen doen met het vriendelijke verzoek of de buurman zijn manuele therapie voor zichzelf wilde houden. Nu kan ik me zo voorstellen dat de beste man het juist als extra kick ervaart dat hij betrapt kan worden. Ik zou anders niet weten waarom hij de gordijnen openlaat. Ik zou zelfs kunnen bedenken dat de brief hem nog een extra impuls geeft. En wat dan? Toch maar de huiskamer voorzien van lichtdoorlatende lamellen of gordijnen? Er zal weinig anders opzitten.

Waarom dit mij zo bezighoudt als iemand die zijn tissuetrekkende bezigheden bij voorkeur niet exposeert? Goede vraag. Als ik mezelf al een prettig kwartiertje bezorg, dan doe ik dat met de gordijnen dicht en daarna houd ik ze voor de zekerheid nog wat langer dicht om niet de indruk te wekken dat ik leuk iets voor mezelf aan het doen was. Ik wil op z’n minst dat de massaal glurende buren denken dat ik een uurtje welverdiende rust pak. Dat ze denken dat ik waarschijnlijk een nachtdienst heb gedraaid, of een slaapritmestoornis heb. In ieder geval wil ik in geen geval dat ze vermoeden dat ik ook maar een mens met lustgevoelens ben. Gètsie, nee. Stel je voor!

Gek genoeg heb ik er dan weer geen moeite mee om in mijn blootje door het huis te banjeren van en naar de douche. Oké, ik neem soms een wat merkwaardige sluiphouding aan die waarschijnlijk juist de aandacht trekt, maar meestal ren ik op een suf drafje heen en weer. En waarom? Omdat ik te beroerd ben om dan wél de gordijnen even dicht te doen. Snap jij het? Ik ook niet. Zo krom denk en gedraag ik me nu eenmaal. Ik ben een rare man. Preuts en vrijpostig tegelijk. Ik vraag me af wat die exhibitionistische overbuurman van de studenten daarvan vindt. Zou hij juist met de gordijnen dicht douchen? Of is het gewoon een man die overal maling aan heeft en helemaal niet bezig is met kicks en tricks? Ben ik misschien stiekem een beetje jaloers op zijn zelf verworven vrijheid? Jemig. Wie had gedacht dat zo’n zich suf rukkende kerel mij zo aan het denken zou zetten. En laat ik nou net van diep nadenken een beetje bronstig worden. Weet je wat, ik trek me even terug.


verscheen 3 mei op Blue Diamond

3 gedachtes over “Een terugtrekkende beweging #Vic

Geef een reactie

