Schemergebied

Elke dag wanneer de schemering valt, zit ik – of sta, of loop – met een dilemma: wanneer is het schemerig genoeg voor de schemerlamp en mag die de boel ontschemeren? En wanneer moet de schemerlamp weer uit – wanneer is het echt donker genoeg voor de gewone lamp? Om dat te weten moet de schemerlamp uit, maar dan moeten mijn ogen weer eerst wennen aan het donker. Tegen de tijd dat ze zijn gewend, kan het net weer wat donkerder zijn dan toen ik de schemerlamp nog aan had en had de schemerlamp dus in die paar seconden best nog aan kunnen blijven. Mijn ogen hadden dan ook niet hoeven wennen aan het donker. Maar als het toch nog schemerig genoeg blijkt te zijn voor de schemerlamp, dan heb ik die voor niets uitgedaan, mijn ogen laten wennen – want dat houd je niet tegen – en doe ik daarna de schemerlamp weer aan. Allemaal onnodige energieverspilling van mens en machine, om het zo maar eens uit te drukken.
Wacht, misschien is er wel een app die precies aangeeft dat de schemerlamp aan en/of uit kan. Met een piepje of een zelf in te stellen geluidje. Of met een trilfunctie. Of allebei. Zou toch mooi zijn. Enige is dat ik dan wel thuis moet zijn. Anders schrik ik van het piepje (of ander geluid, of trillen) – ik zal er namelijk vast nog een tijdje aan moeten wennen, net zoals mijn ogen moeten wennen aan donker en licht. En als ik niet thuis ben, dan heb ik dus wel een app die me zegt dat de schemerlamp aan kan, maar ik kan ‘m dan niet aan doen. Even later zal de app weer een signaal geven dat de schemerlamp uit kan. Grote kans dat ik dan nog steeds niet thuis ben. Of misschien ben ik dan juist wél net thuisgekomen, maar is de schemerlamp nog niet aan. Dan kan ik ‘m dus ook niet uit doen.
Het zou fijn zijn als de app gekoppeld kan worden aan een tijdschakelaar die dan weer is gekoppeld aan de schemerlamp. Dus voor wanneer ik niet thuis ben. Met voor de zekerheid een noodaggregaat voor als de stroom onverhoopt uitvalt.
Dan denk ik dat dat probleem wel is opgelost. Al zou ook de noodaggregaat een defect kunnen hebben, dus misschien handig om daar een servicecontract bij te nemen. Het zou me in ieder geval een kopzorg schelen.
Of… wat als blijkt dat de schemerlamp juist voor schemering zorgt. Dus zonder lamp geen schemer? Jemig.

10 gedachten over “Schemergebied

  1. whaaaa wat zou het fijn zijn als dit de enige zorg in ons leven zou zijn haha, wel of niet aan en dan ook nog op de juiste momenten…..tja dat is echt wat men ‘schemerig’ noemt.Wat vind ik dan het schemeruurtje eenvoudig van vroeger, ja ja mooie herinnering haal ik naar boven door jouw schemerig verhaal

Geef een reactie

