Pruimentijd #Vic

De zieke geest van Vic. En dat natuurlijk weer op maandag. Je kunt het maar gehad hebben.


Om de zoveel tijd krijg ik te horen dat ik een sick mind heb. Is dat erg? Welnee. Ik zal de laatste zijn die het ontkent. Last man standing, zeg maar. En bij zo’n volledig onschuldige gedachte gaat mijn plaatjesgeest er alweer vandoor met een geknipoogde versie van een staand mannetje – mijn trouwe kleine vriend. Tja. Blijkbaar zijn het krachten waar ik geen vat op heb. Misschien is een 50cf8dd0dcc28ea3488e0b17832139ecce60a634zekere mate van medeleven zelfs op zijn plaats.

Ik zweer je – op deze plek houd ik het dan echt nog heel beschaafd. Het kan veel en veel erger. Nee, dat ga ik nu niet bij wijze van cabareteske wending hier ineens bewijzen met een ranzig praatje. Geloof me nou maar gewoon. Voor een keertje. Ik wil je wel een paar heel onschuldige voorbeelden geven die voor mij meer dan voldoende aanleiding zijn tot een binnenpretje. Zie je, zelfs bij binnenpretje maakt de zieke geest in mij een vreugdedansje. Try walking in my shoes – ik geef het je te doen!

Van de week een bezoekje aan mijn lieve ouders. Hoe erg kan het zijn? Mijn moeder zit te haken aan tafel en legt me een techniek uit. Niet omdat ik zelf haakambities heb, maar omdat ze blij was dat ze het had ontdekt. Soms moet ook haakblijheid worden gedeeld met een willekeurig publiek. Niets mis mee. Hoe kom ik van haken op een schuinlopende weg? Simpel. De techniek die me werd uitgelegd, gaat door het leven als drie stokjes en een gaatje. Zo eenvoudig kan het zijn. Meer heb ik niet nodig.

Zelfde bezoekje, amper twintig minuten later. We stappen in de auto. Ik open het portier en mijn vader zegt in al zijn onschuld: “Pas op, er zit een rubbertje los.” Niet bepaald een directe aanleiding tot hilariteit, maar inwendig vier ik feest. Een flauwe glimlach kan ik niet onderdrukken. Misschien is het precies de reden waarom ik op deze aardbol mijn onkuise gedachten etaleer: een losgeschoten rubbertje.

Niet heel veel later bij het bereiden van een ouderlijke avondmaaltijd, hoor ik mijn pa met een lichte zucht aan moeder vragen of de worst er nu uit kan. Prima toch. Soms heeft het lang genoeg geduurd.

Heel soms word ik ‘s nachts zwetend wakker met een gedachte die mijn stoutste dromen overtreft en zelfs als sneeuw voor de zon doet smelten. Wat als dit is waar ik het uiteindelijk mee moet doen. Misschien, als ik later oud en eenzaam mijn dagen slijt, is dit mijn enige vertier. Suffe grapjes uit de oude doos. De hele dag die dubbelzinnige vent in mijn kop die zich bescheurt om de meest flauwe schunnigheid. Ik mag hopen dat het me bespaard blijft. Alleen al het idee van een vent in mijn kop, jemig. Ieder z’n ding natuurlijk, maar hoe leg ik dat als gerespecteerde opa mijn kleinkinderen uit?

Kortom en nogmaals: ik geef het je te doen. Een zieke geest. Geef mijn pijp maar aan Maarten. En doe er een sigaar uit eigen doos bij. Pruimtabak, ook goed. Hier, ga ik weer. Zo kom ik natuurlijk nooit klaar. Met dit stukje bedoel ik, pfff… Help? Iemand?


verscheen 7 juli op Blue Diamond

16 gedachten over “Pruimentijd #Vic

  1. Goedemorgen Vic..hahahah wat haken al niet met iemand kan doen en het rubbertje van de auto ook….zo,n mooi verhaal, ik moest er om lachen.Geen woord miszegt en toch dubbelzinnig over gekomen hi hi hi

  2. hahahaha al bij ‘drie stokjes en een gaatje’ schiet mijn lunch ja ja de beroemde kwark alweer in het waar het heel donker is #proest! Hahaha Omg.. Zieke geest? Zo had ik hem nog niet gezien, en btw daar hoef je geen man of later opa voor te zijn hoor :/ Maar zieke geest? Ik noem mij zelf prettig gestoord zeg maar 🙂 Ik ben al een vrij ruimdenkende mama, dat wordt wat als grootmoeder later in haar waggie de straat in komt scheuren 🙂

    1. Haha! Dat zie ik dan weer voor me: oma in haar waggie met swag naar d’r osso jah man geef me die beat weet je! 🙂
      Ik hoop dat je lunch je ondanks alles wel mag bekomen 😉
      Ah, lang leve prettig gestoord!

Geef een reactie

