Zwanenkunst

Smaken verschillen gelukkig. Muziek bijvoorbeeld. Ik heb een voorkeur voor het niet alledaagse. De overbekende guilty pleasures daargelaten. Een aantal artiesten en bands hebben op mijn eigen muziek een grote invloed. Onvermijdelijk. Dat geldt voor alle kunsten. Auteurs en schilders die mij bekoren hebben onbewust een stem en een hand in mijn eigen uitspattingen. Misschien is dat wel het mooiste wat je als kunstenaar – meer algemeen: als mens – kunt bereiken. Een inspiratiebron zijn voor een ander. Iemand kunnen raken. De ultieme levensader.

Van de week maakten mijn eeuwige verloofde en ik een rondje door het park hier vlakbij. Ons vaste rondje, maar dan voor de verandering in tegengestelde richting. Tijdens onze wandelingen kan het over van alles gaan. Deze keer onder andere over muziek. Ik zei min of meer uit het niets dat het nooit beter kan worden dan Swans. Ik heb die conclusie vaker getrokken, maar nooit uitgesproken, dus ik schrok er zelf een beetje van. Het is nogal wat. Beter dan Swans wordt het niet. Daar doe ik anderen onherroepelijk mee tekort. Nah, wellicht verandert mijn mening nog – niets veranderlijker dan een mens. Ik kan het me alleen niet goed voorstellen. De band Swans, en dan met name in de huidige bezetting, is zo compleet. Allesomvattend. Kunst zoals het bedoeld is. Voor mij dan. Nogmaals, smaken verschillen. Ik ben hoe dan ook bijzonder blij dat ik ze volgende maand nog een keer live mee kan maken. Swans live is een belevenis, een fantastische ervaring. Keer op keer. Helaas de laatste keer in deze line-up. Michael Gira, oprichter en drijvende, stuwende kracht achter de band, zal daarna ongetwijfeld weer met een onnavolgbare verrassing komen. Ook weer iets om naar uit te kijken. En zo niet, dan niet. Hij heeft al lang en breed voor elkaar gekregen wat ik net beschreef: hij heeft me meer dan eens geraakt met zijn ideeën, muziek, teksten, tekeningen en schilderijen. Oh, laat duidelijk zijn dat hij geen idool is. Het is ook gewoon een eikel, een hork. Ik kan die man oprecht vervloeken. Toch houd ik van die man. We schudden elkaar ooit de hand na een optreden. Een kort praatje. We hebben een enkele mailwisseling gehad. Respectvol, aardig. Sympathiek dus, dat ook. Maar, jemig… Zo vaak doet hij precies dat wat ik ook had willen doen. Wat overigens uiteindelijk, wanneer ik mezelf als dood vogeltje weer uit een hoek heb gevist, geen reden voor mij is om het dan maar niet te doen. Typisch geval van artistiekerig kip en ei. Goed. Geen idool dus. Wel een fokking grote bron van inspiratie. Precies dat wat kunst wat mij betreft moet doen. Inspireren. Tot op het bot. Tot in iedere vezel.

Heb ik nog wat anders te melden dan een oeverloos hallelujaverhaal over Swans en Michael Gira? Jazeker. Totaal wat anders, zou je denken. Ik zit steeds met ‘gisteren was vandaag morgen‘ in mijn kop. Eerst dacht ik dat ik er maar een gedichtje van moest maken. Toen bedacht ik me dat het zo origineel vast niet is, dus ging ik het maar eens googelen. Mijn vermoeden is juist. Het komt blijkbaar uit een kinderliedje. Mij verder geheel onbekend, maar hé, het is er al, kant en klaar en daar gaat ’t om. Dan ga ik het hier niet nog eens als iets van mezelf neer kalken. Er zijn nu eenmaal artistieke grenzen. Copyright heet dat. Tja, nou ja, het rijt mijn koppie op z’n tijd.

Nou, dus dat. Het is een minuscule greep uit de dingen die op een dag door mijn hoofd spoken. Misschien ben ik wel het grootste spook in mijn eigen hoofd.

Afbeeldingsresultaat voor spookje

4 gedachten over “Zwanenkunst

  1. En het is een mooi verhaal, wat er verder dan ook in je hoofd rond spookt, Swans jaja ik weet het…het kinderliedje is mij ook niet onbekend maar het blijft een mooi verhaal, kom jij maar weer gauw uit je hoekje en doe er wat mee. o nee, dat heb je al gedaan, je hebt er een verhaal van gemaakt

Geef een reactie

