Foto in de krant

er spelen kinderen in een plas water met zand
de modder ligt voor het oprapen op straat in een stad in een land
zo op het eerste oog niets aan de hand
de stad ligt in puin staat in brand

toch spelen de kinderen lachen zelfs hier aan de rand
waar de waanzin begint en de droom strandt
in een andere taal in een stad in een land
de zon verlicht fel de tekens aan de wand

de kinderen spelen lachen spelen lachen en hier met mijn krant in de hand
in een huis in een stad in een land aan de andere kant
kijk ik ernaar en hoe ik mij ook verzet met hand en tand
ik kan met geen mogelijkheid meer bij mijn verstand

17 gedachtes over “Foto in de krant

  1. Bij dit gedicht kan ik alleen maar diep zuchten…. het is zo mooi geschreven, maar jammer dat het de lugubere waarheid is, kinderen in oorlog,die toch proberen er wat van te maken.

  2. Met tranen in de ogen zat ik van de week mijn ontbijt om 5.45 weg te werken en zag dat de arme kindertjes in Sierra Leone om komen van de honger omdat het hele land zodanig is gebombardeerd dat zelf het voedselkonvooi niet eens meer binnen kan komen 😦

    1. Dat bedenk ik me dus ook steeds. Ieder denkend mens met een beetje gevoel, keurt dit af, wil dit niet. En toch is het er. Niets eens bij hoge uitzondering, nee, dag in, dag uit. Misschien moet de zwijgende meerderheid eindelijk een spreken. Wie weet.

Geef een reactie

