Van zessen klaar #Vic

Jjjjjaaaaaa hoooooor, daar issie weer! ….om maar eens een kreet uit het verleden te gebruiken. Inmiddels moeten we namelijk een flink eindje terug in het verleden om een ohlala-verhaaltje van mijn grote vriend Vic te vinden. Hoogste tijd dus!


Om het halfje ongesneden wit – zoals ik mijn schattige buikje liefkozend noem – tevreden te houden, maak ik bijna dagelijks een korte wandeling door de buurt. Of ik pak de fiets. Hoewel ik mijn fiets toch vooral als praktisch vervoermiddel zie. Een ommetje is bedoeld als een verdiend en ontspannen tijdverdrijf – dus totaal onpraktisch. Daarbij bekijk ik al wandelend de buurt toch met andere ogen. Dat is meestal leuk en soms verrassend. Een enkele keer zie ik iets wat mijn fantasie prikkelt. Nou, oké, meer dan een enkele keer. Hallo, ik ben ook maar een doorsnee vent die achter zijn toedeledokus aanloopt.

Van de week weer eens een rondje door het park hier vlakbij gelopen. Prima weertje. Net geen zon en precies lichtgrijs genoeg om zonder paraplu naar buiten te kunnen. Dan kan mijn dag al bijna niet meer stuk. Ik ben nu eenmaal snel tevreden.
Ik passeer met een vriendelijk knikje een paar half bekende koppen, wijk hier en daar uit voor een smartphonende fietser, zwoegende jogger inclusief headset en de bekende roedel veel te blij loslopende honden. Nou ja, ik gun het die beestjes wel hoor, de vrijheid. Ik zou alleen willen dat hun baasjes wat beter zouden opletten waar hun vierpotige lieverds hun fax uit Darmstadt deponeren. Maar goed, dat terzijde, of in dit geval: in de goot ermee.

Waar het om gaat, is dat ik de pas er lekker in heb. Paadje op, laantje in. Ik kijk eens hier, ik kijk eens daar en ik kom uiteindelijk tot een mooie som van vijf doorgeladen rubbers en zes opengeratste verpakkingen. Vond ik dus ook gek. Waar is die zesde vlekkenvanger? Hangt ie nog ergens om iemand z’n eierwekker? Zit het ding misschien klem op een plek waar de zon niet schijnt? Met volle oerkracht de boom ingeschoten? Ik weet het niet. Om op mijn gemak in het struikgewas te gaan lopen zoeken naar het verloren gewaande slappe aftreksel, dat gaat zelfs mij te ver. Doe ik dus niet.

Het is een dingetje dat ik heb bedacht toen de verveling op een gegeven moment een keer toesloeg. Je snapt dat mijn buurt en het park mij op een mooie dag weinig nieuws had te bieden. En toen lachte mij als bij toverslag een lamgeslagen stille getuige toe. Die lag daar zeker al een week of drie en ik had ‘m al die tijd over het snotterige hoofd gezien. Hoe ik dat weet? De kleur waar niet veel van over was. Er zat ook verdacht weinig leven meer in, maar eromheen bruiste het. Er groeide een flinke paddenstoel naast en ik zag dat de zwammende familie zich heel voorzichtig aan het voortplanten was. CSI are you watching? Zo eenvoudig stel je die dingen vast, dat je ‘t weet.
Afbeelding1
Het is misschien een raar verhaal, maar op dat soort momenten ben ik mijn empathisch vermogen enorm dankbaar. Ik probeer me voor te stellen wat eraan vooraf is gegaan. Natuurlijk fantaseer ik er een bijzonder prettig verhaal omheen. Makkelijk zat. Parkje, halfdonker, volslagen vreemden of hoogbejaard stel. Er is in ieder geval sprake van hoge nood. Soms heb je dat. Dan moet het gewoon gebeuren. Het valt dan trouwens zeer te prijzen dat minstens één van de twee (ik houd het rustig) nog denkt aan een beschermende factor. Dat vind ik knap. Mij is het onder zulke dringende omstandigheden bijna nooit gelukt om helder te blijven denken. Ik ben daar dan ook tot op de dag van vandaag mijn parkescapadettes zeer dankbaar voor. Alle zes.

4 gedachtes over “Van zessen klaar #Vic

  1. ‘Alle man van Neerlands stam ‘ een mooi vaderlands liedje van vroeger, wat wij op school moesten zingen.Ik wil het dus niet bezoedelen,natuurlijk niet! maar van zessen klaar, de titel en de foto van die mooie boom met zijn prachtige stam riep dit in mij op.Mooi verhaal, dat wel!!!

Geef een reactie

