Sinterklaas

Daar ligt Sinterklaas. Op straat. Zijn mijter minstens een meter naast zijn hoofd. Zijn tabberd gescheurd, zijn staf gebroken. Er loopt een straaltje bloed uit zijn mond. Hij kermt, kreunt, kraakt. Ik denk dat hij huilt. Maar dan zoals een oude kraai zou huilen, als we ooit zouden weten hoe dat klinkt. Krassen is het.
De Sint rochelt. Nog meer bloed. Hij komt langzaam overeind. Zijn paard ligt stuiptrekkend en schuimbekkend op de middenberm tussen twee trambanen in. De tram komt er voorlopig niet aan, niet op dit uur van de nacht. Ik kan het niet langer aanzien en loop naar hem toe. Maar dan hoor ik hoog boven mij een kreet die me de koude rillingen geeft. Nog een Sint die uit de lucht komt vallen. En verderop zie ik er nog een en dan ineens zijn ze overal. In de weerspiegeling van een winkelruit zie ik mezelf passeren. Ik ben een Piet. Vegen over mijn gezicht. Regenbooggekleurde ogen, een zwarte mond, een witte neus en bloed aan mijn handen. Ik schrik niet eens.

Wanneer ik eindelijk thuiskom, zit er aan de keukentafel een oude man. Hij is dood, maar zit rechtop. Er kruipen vliegen uit zijn ogen en wormen uit zijn vingers. Ik had verwacht dat ze hem inmiddels wel hadden komen halen, maar niet dus. Ik loop naar de badkamer en spring letterlijk onder de douche. De douchevloer is een zwart gat, een rioolbuis. De stank is niet te harden. Het is weer zover, hoor ik mezelf denken. Eindeloos vallen en net voor ik te pletter val, wedden? En jawel hoor.

Het is net twee uur geweest. Ik sta op en ga naar het toilet. Op het balkon staat een man met een lange, witte baard. Naakt en met donkere striemen over zijn buik. Hij kijkt me strak aan en zegt iets. Ik kan hem niet verstaan. Hij zegt nog iets en ik zie de woorden uit zijn mond vallen, op de grond. Alle letters door elkaar. Chocoladeletters. Hele stapels. Ik wil wel helpen, maar ik sta vastgeplakt aan de grond. Ik vind het niet leuk meer. Ik sla mezelf voor mijn hoofd en begin te schreeuwen. Dat helpt.

16 gedachtes over “Sinterklaas

        1. Bakkie in de gloria! Ja, klopt, natte boel daar. Dan is het toch prettig om op maandagochtend te beginnen met een boom en een brakke server ๐Ÿ˜‰ Vast een streek van IT-Piet ๐Ÿ˜‰
          Veel plezier daar!

  1. Nachtmerrie sintmerrie pietmerrie paardmerrie, het is allemaal niet fijn…hoop dat je er vandaag los van kunt komen, maar ja het is de vijfde….dus…..toch hoop ik van wel voor jou….bah eng..sterkte

Geef een reactie

