Vertraging

Op oude voet verder. Dat is toch wel de conclusie als ik alleen al de tergende berichten lees over een nieuwjaarsnacht. Dat is nog eens feesten, mensen. Slopen, vernielen, vechten, hulpverleners aanvallen, vuurwerk naar elkaar gooien, schade door domme pech, ook dat. Auto’s in de fik, nog meer oogletsel dan vorig jaar, illegaal vuurwerk, eikels die de teringzooi vrijwillig in hun auto flikkeren en daarmee niet alleen zichzelf maar ook anderen bewust in gevaar brengen.

Ik zeg je: het helpt mij niet om mijn toch al niet al te rooskleurig mensbeeld bij te stellen. Oké, als ik mezelf lang genoeg inprent dat het vooral om een totaal gestoorde minderheid gaat, dan kan ik het enigszins relativeren. Maar zijn het niet altijd de enkelingen die het voor de meerderheid verzieken? Zo was het op school al, zo blijft het dus.

Dan is dit Nederland. Ons lieve schattige landje, yeah right. Waar een pruikgeverfde wildeman zo graag de schuld in on-Nederlandse schoenen schuift. Wegkijken, liegen, draaien en zaaien. Een oogst die alleen maar kan mislukken. De verpersoonlijking van het kudde lamlendige schapen dat graag met z’n allen in een stinkend hok kruipt. Proost, ouwe. Doe lekker alsof er echt zoiets als een nationaliteit, traditie, identiteit of welk ander hersenspinsel waar ‘we’ massaal in willen geloven, bestaat.

In Turkije, ik noem maar wat: je kunt aan de gang blijven met openbare executies hier, verkrachtingen daar, aanslagen her en religieuze onderdrukking der, zagen minimaal 39 mensen het tijdens een nieuwjaarsfeest nooit meer licht worden in de nachtclub.
Gelukkig nieuwjaar. Inderdaad, we hebben een hoop geluk met elkaar dat we het al zo ver hebben geschopt. Hoewel, geluk. Het is maar vanuit welk perspectief je het bekijkt.

Ga ik nu weer een potje zitten doemdenken. Ja, maar ik weiger daardoor mijn eigen kleine wereld te ondermijnen. Het valt me niet mee, maar toch. Stug volhouden. En dan maar weer zien wanneer het donkere gordijn valt.

Ik prees me gelukkig dat ik na een avond op de bank en het afsluiten van onze jaarlijks Harry Potter-cyclus voor de klok van twaalf al op bed lag. Ondanks de herrie (vuurwerk gecombineerd met dronken geloei en eindeloze mateloze djembéroffels), zowaar snel in slaap gevallen. Kort, dat wel. De eerste dag van het jaar moest er gewoon weer worden gewerkt. Een realiteit ver van de vele andere.

Op de oude voet verder in een nieuw jaar. Althans, als je wil blijven geloven in een telling, bedacht – en gebaseerd op een sprookje – door het gedrocht dat mens heet. Nou, in dat geval: mag ik dan nu de door de jaren heen verzamelde schrikkelseconden inwisselen voor wat kortdurend geluk?

Los van dit alles: ja, ik wens jullie allemaal oprecht een gezonde en veilige voortzetting. Wie weet, slaat de waanzin op een goede dag zichzelf terug. Backspace.

17 gedachtes over “Vertraging

  1. Hear, hear hear! Zit net hart van, ja ja Nederland te kijken op mijn nuchtere maag.. chaos met oud en nieuw met alle aanverwanten artikelen. 16 jarige jongen, 20 jarige man, dorpelingen hier stedelingen daar! Maar o wè dat er geroepen wordt dat het NEDERLANDERS zijn :(( gaan we nu ook roepen, MINDER, MINDER?! ME, politie, stadreineging op volle toeren, en maar klachten dat wè zoveel gemeente belasting moeten betalen! :(((

    En, inderdaad, na de nieuwjaars kus aan mijn hubje, zei ik, ik heb er nou helemaal geen gevoel mee, tis toch allemaal een menselijke verzinsel, toch? #schietmijmaarlek!

    Maar goed, ik laat mij niet beïnvloeden, en blijf in mijn eigen leefwereld het beste er van te maken, het blijft een hoger doel waar wè voor moeten gaan.. 😉

    En nu douchen 🙂 en naar de realiteit van de dag!

    1. Niets aan toe te voegen; dank je voor jouw versie. Lang leve de bubbels. Als er veel van zijn, dan moet er ook een Grote Bellenblaas zijn. Dat vind ik nou een geinig idee 😉

  2. Goedemorgen, ja want dat hoop ik voor iedereen, wat is het verschil eigenlijk? ook 1 januari is daar niet anders in…ook ik zal proberen in mijn eigen wereldje het zo goed mogelijk te krijgen en te houden,ik blijf hopen dat het net als een olievlek langzaam aan breder en groter wordt, alleen zou het dan een stuk fijner zijn dan die olievlek.het is treurig wat er weer allemaal is gebeurd en is mis gegaan.Door alle nationaliteiten, want heus de Nederlanders kunnen er ook wat van,evenals de Medelanders zoals we dat zo mooi bedacht hebben. Dat het dan ook eens in vrede zal gebeuren, maar ja, dat zal wel een utopie zijn, toch…..Als de ene iets goeds heeft gedaan of het alleen maar heeft bedacht zijn er wel weer een par die het verpesten.
    Ik wens je een goede dag toe,ondanks alles

    1. Soms duurt het even, maar uiteindelijk vind ik het altijd weer. Het zit ‘m (cliché of niet) in de kleine dingen die uiteindelijk letterlijk een wereld van verschil (kunnen) maken 🙂

Geef een reactie

