Toefje lente

Kijk, dat had ik nodig. Zo’n dag zonder echt moeten en dan op mijn gemak een omweg kunnen maken naar de winkel. Koud, maar zonnig. Een belofte van lente in de lucht; om poëtisch van te worden. Gelukkig loopt het niet zo’n vaart, want een voorbijknetterende scooter laat een walm van good old tweetakt achter. Hoewel, het zal inmiddels wel gewoon benzine zijn. Oh, heerlijkheid.
Toch kan mijn humeur tegen een stootje vandaag. Mijn kop in de wind, als een hond van gemiddelde leeftijd en trappen maar met die beentjes op de pedalen. Langs kleine havens, het IJ en dan met een flinke boog – en gefantaseerde col van de zoveelste categorie – twee bruggen over richting de boodschappenklus.

Op de weg terug vraag ik me wel af waarom er twee politiemotoren en twee politieauto’s zowel achter als voor mij rijden. Zouden ze me eindelijk in de smiezen hebben, deze rebel op pantoffels? Nee, ze stoppen bij een woonboot. Eentje waar ik zowat dagelijks voorbij fiets. Eén van de vele boten die hier bewoonbaar liggen te zijn. Kabbelend en deinend hun arkende leven door. En in die ene woont een kruimeldief, een dealer of een dikke terrorist. Het zal allemaal wel. Mij boeit het nu even niet. Ik fiets door. Naar huis. Met twee zijtassen vol boodschappen. Ik heb trek, ik wil thee en ik wil de krant lezen op de bank. Er moet worden gestofzuigd en de was moet worden opgehangen. Genoeg buitenlucht voor deze relatief blije kip vandaag.

11 gedachten over “Toefje lente

  1. Goedemorgen, een stukje waar ik ook weer een beetje vrolijk van word een beetje veel vrolijk van word, ben er blij mee, ja, het belooft lente te worden,Dank je wel en probeer dit gevoel een beetje vast te houden…..

Geef een reactie

