Bovenbuurmeisje

Op het balkon lag een briefje. Duda Eduarda, Draai de brief
Ik draai het papiertje: op druk 58 ik wil met je spelen

Kort en krachtig. Duidelijk, geen gedoe. Spelen. Dus bel even aan, wil je? Het past bij het bovenbuurmeisje zoals ik haar ken van afstand. Ze woont hier een half jaar, denk ik. Misschien langer, misschien korter. Samen met haar moeder. En soms is oma – tenminste, dat is mijn inschatting – verantwoordelijk.
Op doordeweekse dagen begint het gestommel hierboven al vroeg. Inclusief Spaans temperament. Moeder roept en schreeuwt, kind doet hetzelfde. Copy-paste, meer is opvoeden in feite niet.

Ik weet inmiddels dat ze Spaanstalig zijn, omdat ik mij voorstelde aan ze. Ik kwam ze tegen in de hal bij de bergingen. Kind en – voor zover ik dus denk te weten – oma. Ik probeerde in mijn beste Spaans uit te leggen dat ik de benedenbuurman ben. Ik vertelde ook dat ik samenwoon met mijn vriendin. Ik blij, want ik wist zeker dat ik het goede woord voor ‘meisje of vrouw’ had gevonden. Achteraf realiseerde ik me dat ze nu moesten denken dat ik met een paard samenwoon. Dat verklaart ook waarom oma me heel vriendelijk bleef toeknikken. Een loenatik als buurman, die wil je te vriend houden. Snap ik best.

Het buurmeisje schat ik ongeveer negen jaar oud. Ze spreekt uitstekend Nederlands en dat hielp later enigszins het paardenmisverstand op te helderen. Al had zij op dat moment meer aandacht voor de politieauto voor de deur. Ze wilde graag weten waarom die daar stond. Ik wist het niet. Later bleek dat er een ontruiming van een pand tegenover ons op handen was.

Het buurmeisje is doorgaans erg vrolijk. Ze mag graag zingen. Lekker hard. En het liefst, als de weersomstandigheden het toelaten, op het balkon. Ze beheerst zo’n beetje alle toonsoorten die ze in een bijzondere shuffle-play de wereld in slingert. Het heeft iets weg van opera en klassiek, maar dan meer freestyle jazz georiënteerd. Met een vleugje pop. Geen alledaagse kost, ik zeg je.
Volgens mij probeert ze op die manier vooral aandacht te krijgen van wie er dan maar net door de straat loopt. Het liefst kinderen, dat wel. Dan doet ze er namelijk nog een schepje bovenop. Met een beetje mazzel krijgt ze contact en dan is er zo goed en zo kwaad als het gaat (de buurtkinderen hebben niet heel veel geduld, er moet worden gevoetbald of wat dan ook) sprake van een praatje. We hoorden tijdens zo’n gesprek dat ze een zusje heeft. We vermoeden dat het toch vooral een denkbeeldig zusje is. Al weten we het niet zeker.

Het straalt van haar af; ze is bijdehand. Slim. Doorgaans vrolijk. Toch hoor ik haar ook vaak huilen. Meestal in de badkamer, wanneer ik daar gezellig mijn riooljournalistiek zit te doen. Recht boven mij hoor ik haar dan. Oprecht verdriet. Ik denk ook dat ze zich alleen voelt. Het is allemaal invulling, weet ik ook wel. Misschien zelfs projectie. Haar geschreven hartenkreet, verregend en vuil op het balkon, brak mijn hart. Echt. Ik ben nu eenmaal een teergevoelig jongetje. Het zij zo.
Maar om nu bij haar aan te bellen, lijkt me geen goed plan. Het minste wat ik kan doen is haar aandacht geven. Gewoon in het voorbijgaan groeten. Dat ze weet dat ze wordt gezien. En haar briefje lezen, bewaren en hier vereeuwigen.

5 gedachten over “Bovenbuurmeisje

  1. En in wezen ( ja zij is een wezen) is het gewoon een mooi verhaal, de verbeelding spreekt weer hierdoor……..ja hoor, groet haar maar, dan weet ze dat ze tenminste IEMAND is…….niemand beter dan jij die weet wat dat betekent…ja een ontroerend mooi verhaal…..

    1. Precies. Maar ja, misschien valt het allemaal reuze mee en is het een dolgelukkig kind dat altijd in is voor nóg meer spelen. Het blijft hoe dan ook de vraag. Zodra ik antwoorden heb, post ik ze hier 😉

Geef een reactie

