Onecht

Niets is echt, ik ben niet echt, niet echt hier waar ik ben, onwaar.

De dagen die als een laatste restje stroop half vastgekoekt aan de bodem van de fles aan mij voorbij gaan. Ik neem geen deel, kijk alleen maar toe vanaf de zijlijn, vanachter glas zo dun dat het ieder moment kan breken. Kristalhelder en toch; mijn adem kleeft eraan vast, huilt zich langzaam naar beneden.

Mijn tijd tikt weg, net als dat van ieder ander. Als een kwetsbare vriend die zich eindeloos en altijd loyaal voor mij uitstrekt, ik hoef hem alleen maar te nemen, hij zal zich aan mij overgeven, van mij zijn, echt alleen van mij zijn.
Wij samen verklaarden de slaap tot vijand, zweerden elkaar trouw tot in de dood, we zouden ons pas op dat allerlaatste moment laten vallen in die boze droom, het altijd durende waken.

Herinneringen die niet meer van echt te onderscheiden zijn, de pracht en praal, de schoonheid van dit trage bestaan.
Niets is echt, alles is gelogen, inbeelding, fantasie op de loop. Ik ben niet echt, hier is niet waar ik ben. Onwaar.

13 gedachten over “Onecht

  1. Goed zeg! Dus eigenlijk houden we niet van illusie, we houden van echt. Probleem is: alleen in illusie zijn we echt, en met een pseudo op zijn echtst. Daarbuiten komen we nauwelijks tot leven. Toch, zoiets?

  2. stjaaa….moeilijk vind ik dit wel,zoals ik hier zit ben ik niet echt?? euh ik ben dus nep…misschien is dat ook wel zo!
    Maar ik blijf het lastig vinden, aan de ene kant denk ik toch dat ik echt ben ,omdat ik bij alles wat ik meegemaakt heb echte gevoelens had, en bij andere dingen denk ik, zit,loop en sta ik hier helemaal in het echie?? lastig is het wel.maar goed over nagedacht en verwoord

    1. Dank je.
      Wat echt is of onecht, weten we eigenlijk niet en zullen we ook nooit weten. We denken het te weten. Er zijn diverse theorie over. Staat er overigens helemaal los van. Ik vind het juist heel interessant hoe ieder voor zich interpreteert.
      Het is geschreven vanuit hoe ik me vaak voel. En ook dat op zich is een versie van de werkelijkheid. Als die al bestaat 😉
      Laat duidelijk zijn dat er wat mij betreft geen eenduidige verklaring is. Het ligt open en staat vrij en kan dus voor iedereen precies iets anders zijn.

  3. Precies dat is ook zo….elk mens staat in wezen echt ( en dat is echt ) alleen. Alle gevoelens die er bij je van binnen zitten kun je proberen uit te leggen, maar ze zijn van jezelf en van jezelf alleen.Dus wat voor jou en mij en iedereen echt is..voor het gevoel dan, kan voor de ander onecht zijn.

  4. We zijn gevangenen van de taal, las ik es. Iets wordt benoemd en het bestaat. Maar wie weet, is niets echt. Figuurlijk – letterlijk. 😉 Ik probeer op dit moment de leegte tussen wat tastbaar is in mijn kamer, mezelf incluis, waar te nemen ipv de dingen zelf… Moment is weer voorbij. Heerlijke onzin.

Geef een reactie

