Free Willy

Sinds ik in Amsterdam woon, schuifel ik ieder jaar met frisse tegenzin – en in de hoop hier en daar nog een fijn cd’tje te kunnen scoren, dat dan weer wel – langs de ongewenste troep die de buurt voor ons heeft uitgestald op kleedjes, tafels en stoeptegels. De ene zolder leeg, de andere berging vol. Meer recycling dan dit wordt het niet. En dat is allemaal de schuld van Willy en zijn voorgangers. We lopen voor gek met alles wat oranje is en geschminkte vlaggetjes. Ik voel me CDA’er tegen wil en dank, terwijl ik me onder het volk begeef. En ja, ook ik ben het volk. Ik slof, duw en trek mijn rondjes mee. Al valt me wel op dat we ieder jaar weer sneller ons rondje doen en op huis aan gaan. Doet me deugd.

Weet je, ieder mag doen en vinden wat ie wil, zo ook ik. En ik vind het maar een hoop onzin, dat hele koningshuis. Het kost klauwen met geld (net als zoveel idioterie, maar dat terzijde, ik ben niet in de stemming voor al te veel genuanceer) – 41 miljoen per jaar. Dat is een schatting, omdat precieze cijfers niet bekend worden gemaakt. Op zich al wonderlijk. Maar goed, je kunt er een hoop écht nuttige dingen mee doen. Denk aan een bijdrage in de armoedebestrijding, zorgkosten, onderwijsverbetering, ik noem maar wat voorzichtige beginnetjes, want ja, daar moet wel iets meer dan ruim veertig miljoen bij. Maar het zou een mooie start zijn. Helaas is het welbevinden van een ooit zelfbenoemde monarchische familie belangrijker.

Ik ben niet de enige die het allemaal maar larie vind. Gelukkig niet. Anders voel ik me helemaal zo eenzaam. Geloof me, veel vrienden maak je niet als je het Oranje-gevoel niet omarmt. Los daarvan en tussen ons gezegd: je gunt je ergste vijand toch dat keurslijf niet? Free Willy! Maximaal! Daarom met terugwerkende kracht een filmpje van Zondag met Lubach uit 2015. Kijk ernaar, lach erom en verwonder.  https://www.youtube.com/watch?v=EIOHmOOQA9k

20 gedachten over “Free Willy

  1. Hoe men en jij er over denkt mag ieder voor zich weten,het kost erg ,erg veel geld, maar ik vraag me af zou een president minder kosten? Ik weet het niet, het gaat hier ook niet om een discussie, want ik zou er verder geen zinnig woord over kunnen zeggen, ik heb persoonlijk geen last van het Koningshuis,Zou ik het hebben als we een president hadden? Misschien ook niet. Eerlijk ik ken het verschil niet, maar hoe dan ook, laat ieder inderdaad gewoon zijn eigen menig hebben,Vrij Nederland….en daarom mag dat, en als een mening anders is, dan respecteer ik dat uit de grond van mij hart.Goed opgeschreven Ego Echo

  2. Het is gewoon een wat prijzige vorm van ‘begeleid’ wonen. Je moet er toch niet aan denken, dat iemand met zo’n incestgeschiedenis in de familie helemaal zelfstandig een huis in een willekeurig woonwijk mag betrekken? Wil jij dat als buren?

    1. Je hebt gelijk met je omschrijving. Al zullen velen dit Majesteitsschennis noemen.
      Al kijk ik ook niet uit naar Presidentsverkiezingen met Wilders en Rutte als kandidaten ….

      Republikeinse groet,

  3. Het koningshuis heeft wel iets, ik hou van die poppenkast! Ja het is een keurslijf, jammer maar helaas! Een president zie ik helemaal niet zitten en ik denk dat het nare gevoel dat de laatste jaren in NL heerst daar alleen maar sterker mee zal worden. Nee, ik ga voor de geldslurpende monarchie. Het WK ben ik overigens alleen in oranje als er voldoende Feyenoorders in de basis staan. 😇

Geef een reactie

