Revolte

Dingen die voorbijgaan en van mij een sentimentele man maken. En altijd zonder vooraankondiging, hè? Loop ik langs de kleedjes op dag des konings, zie ik boeken van De Boze Heks liggen, schiet ik zomaar vol. Ik las ze voor. Iets waar je nu niet meer mee aan hoeft te komen bij het pubergespuis. En zet twee dagen later een oortergende countrybende op een podium ergens in een provincie hier ver vandaan You Are My Sunshine in, dan staat deze dude ineens met natte oogjes. Ik zong, neuriede of pingelde het op een speelgoedpiano voor haar toen ze nog heel klein was.

Het gebeurt en ik ben machteloos. Geloof me, ik ben blij dat ze steeds groter en vooral zelfstandiger wordt. Zo kwam ze van de week voor het eerst helemaal alleen met de trein vanuit Rotterdam naar Amsterdam. Of ze het spannend vond? Nee. Wel een beetje saai, zo in d’r eentje. Maar ook leuk. En wat kon er misgaan? Een stoptrein, rechtstreeks zonder over te hoeven stappen. Waar maken wij ons nou helemaal druk om? Ze kijkt er bij alsof ze medelijden heeft met haar zorgelijk (en trots) kijkende volwassenen. Wij maken ons zo druk om niks. Er zijn echt wel veel ergere dingen om je druk over te maken. Hoe zit haar haar, kan deze spijkerbroek die van scheuren aan elkaar hangt nou wel of net niet? Sneakers nog sneakerproof, valt het spijkerjasje precies nonchalant en tegelijk stoer genoeg? Wanneer ik haar wijs op een klein vlekje op haar witte t-shirt, dan haalt ze haar schouders op. Alsof dàt erg is, tsss, je snapt ook echt niets hè, pap.

Ongrijpbaar wordt ze, lijkt het. Er moet worden geschopt en afgezet. Rebellie en leve de revolutie. Normaler dan dat kan het eigenlijk niet. Alleen soms, thuis, waar vreemde ogen niets zien, dan klimt ze ineens op schoot, hangt ze om mijn nek en chillt ze ‘m hard op de bank.
Lamlendigheid troef, ook zoiets, het liefst tot heel laat in de ochtend slapen en nog liever pas ver na middernacht naar bed. Chatten met al die andere lotgenoten. De Fashionista lezen en mij bestraffend aankijken wanneer ze me betrapt op meelezen.

Er is niets aan de hand. Ze groeit, ontwikkelt en wordt steeds onafhankelijker. No worries pa. Alleen de teksten van de muziek die ze luistert, die trek ik echt niet. En ja, ik kan er wel wat van vinden en zeggen, maar ja, rollende ogen en een diepe zucht.

13 gedachtes over “Revolte

  1. Ach ja…stiekem een beetje heimwee naar de tijd van toen..ik weet het, wordt alleen maar erger, sorry, zo is het gewoon,ik kan het niet mooier maken dan het is.Want mooi is het wel, geeft ook zorgen, zou het wel allemaal goed gaan? gaat het zonder al te veel kleerscheuren voorbij( haha ik denk aan die spijkerbroek) Maar je snapt het wel.En ook ik keek verbaasd bij het lezen van het alleen reizen,oeps…spannend,goed dat ik het niet wist.Ach ja ( nogmaals) kleintjes worden groot, en is ook iets om dankbaar voor te zijn.Maar het is diep zuchten,” als het maar goed gaat” is niet uit het hoofd weg te denken.Mooi omschreven trouwens.

    1. Dank je.
      Ik ben er nog niet uit of het een vorm van heimwee is. Eerder het besef dat niets blijft zoals het (vaak ongemerkt) is. Wat ook alleen maar goed is. En heel soms, en altijd totaal uit het niets: kloink! 🙂

  2. Bij mij is het wel een soort heimwee, maar het voelt niet slecht hoor, omdat ook ik weet dat alles niet blijven kan zoals het was, en een vriendje de tent uit schoppen? hahhaha Dat wil je alleen maar doen als jij denkt dat hij niet geschikt is….ach zo gaan die dingen, we willen het beste voor ons kroost, maar die kiezen dan uiteindelijk toch zelf en dat is goed!

  3. Heimwee.
    Iemand ( ik weet niet meer wie) schreef eens: “Zelden geven herinneringen troost, omdat ze datgene oproepen dat nooit meer zal zijn zoals het eens was.”

Geef een reactie

