Zwaaien

Op de gang wordt ze voorzichtig in een leunstoel gezet. Centimeter voor centimeter. Rustig, kalm, geen haast. Onverstoorbaar stoot ze steeds dezelfde kreet uit. Niemand die weet wat ze zegt, wat ze bedoelt. Er wordt mij gevraagd hoe mijn begrip van de Chinese taal is. Uitmuntend, zeg ik, terwijl ik het gebaar met wijsvinger tegen duim en de andere drie vingers omhoog maak.
Ze zwaait naar een man die voorbij loopt. Hij blijft heel even peinzend stilstaan en zwaait dan terug. Hij glimlacht en loopt weer door. Dan ziet ze mij en ook ik word toegezwaaid. Ik voel me onhandig, ongepast met mijn schone overhemd, nette broek en rugzak zogenaamd nonchalant over de schouder. Ik zweet peentjes, maar niemand die het ziet. Denk ik. Hoop ik. Behalve zij. Zij kijkt natuurlijk dwars door me heen. Nu nog een mand om doorheen te vallen, dan is dat ook maar weer gebeurd.
Maar nee. Ze kijkt gewoon naar mij, ze zwaait en maakt weer dat krakende geluid, een klank die alles kan betekenen. Ik zwaai nog maar eens terug en probeer zo blij mogelijk te kijken. Zij kan het tenslotte ook.

12 gedachten over “Zwaaien

  1. Ontroerend verhaal ,ja lach maar met en naar haar, als zij het kan???Klinkt me in de oren als iemand die aan het Dementiesyndroom lijd?Vooral de laatste zin raakt me, we mogen er een voorbeeld aan nemen…. dank je wel

  2. Erg Trumpiaans om te zeggen dat je Chinees uitstekend is en dat te onderstrepen met dat ene gebaar. Je was zeker uit op betere betrekkingen? 😉 Maar dat is wel gelukt denk ik. Deze mensen zijn weer kind en vaak kun je ze niet blijer maken dan met lieve aandacht.

    1. Ja, nu je het zegt. Er schuilt een trumpje in ieder van ons, ben ik bang. Hoewel, wat was er eerder? Dat gebaar of Overkam United FC? 😉
      Alles is betrekkelijk, maar ja, aandacht is de sleutel. Tot alles eigenlijk 🙂

Geef een reactie

