Verstandhouding

Ik ben dus niet de enige. Van de week zag ik een vrouw precies hetzelfde doen waarvan ik dus al jaren dacht dat ik de enige was. Ze stond namelijk een paar seconden stil voor de afvalbak op Utrecht Centraal. Twijfelend. Ze had de stickers en de plaatjes op de stickers – lang leve de moderne iconen – heus goed bekeken en ze begreep ook precies wat ze betekenden en wat ze van ons, de argeloze edoch welwillende afvalligen, verwachtten. En toch heel even die twijfel. Moest haar geplastificeerde kartonnen koffiebeker nu bij (schoon) papier of overig afval?

Ach, het maakt geen ruk uit, weet ik ook wel. En zij ook. Gescheiden afval inzamelen op een station. Het idee is lief, maar verder? Een wassen neus. Toch moest ik een beetje opgelucht lachen toen ik haar mij zag zijn. Heel even hoopte ik dat ze dat zou zien en dat ze dan voorzichtig terug zou lachen.

16 gedachten over “Verstandhouding

        1. Treffend stukkie! En typerend hè… mensjes. Ik las het boek Material Matters, weet niet meer of ik het al eens had aangeraden, maar daar staan zeer interessante ideeën en oplossingen voor afval. Was overigens ook eens een docu over bij Tegenlicht. Maar het boek vind ik duidelijker.

          1. Spaanse mensjes, die hebben soms een achteloosheid ten opzichte van hun omgeving. Ik begrijp er niets van en ga het afvalprobleem hier ook niet oplossen. In het dorp staan overigens vier verschillende soorten afvalbakken, daar wordt het gescheiden. En hier staat aan het einde van de straat één gammele container waar we alle vuil in dumpen. Ook een vorm van afvalscheiding 😉

  1. Mijn dagelijkse realiteit sinds de plaatsing van de nieuwe afvalbakken zo’n maand terug.. ‘Rest’ blijkt een enorme favoriet 😛 Maar ooit komt er ’n dag dat ik ’t affiche kan opdreunen en ik meewerk aan een schone aardkloot. Ik zou me als ik jou was ook maar niet te veel zorgen maken, je staat immers te wachten op het OV – ook heel nobel! 😉

Geef een reactie

