Struikellezen

Kees van Kooten, wie kent ‘m niet? Als de helft van het inmiddels in die hoedanigheid gepensioneerde duo Koot & Bie vond ik hem als kind de meest grappige van het stel. Hij was die gekke man, deed altijd raar. Ik begreep nog helemaal niets van satire, maar lachte me een snotneus. Later ben ik zijn korte verhalen gaan lezen en herlezen. Ten opzichte van de andere helft, Wim de Bie, kreeg Koot erg veel aandacht van mij. Maar wees gerust, dat heb ik later en tot op de dag van vandaag ruimschoots goedgemaakt. Ook de boeken van De Bie las en herlas ik inmiddels. En op Twitter kan ik zijn honderdveertig tekens vaak zeer waarderen.
Maar het is toch weer die vermaledijde Koot waar ik keer op keer aan denk als ik weer eens een krantenkop, een regel uit een willekeurige tekst of wat dan ook, verkeerd lees. Het zijn vaak hele kleine dingen die ook hier de wereld in een tel kunnen omtoveren tot een onbegrijpelijk, hilarisch moment. Om in de geest van Kees van Kooten te blijven, noem ik het voor het gemak even struikellezen. Hij heeft er zelf volgens mij een veel beter woord voor, maar ik heb even niet paraat in welk boek ik zijn uitermate herkenbare struikelleesbelevenissen las. Hieronder een relatief korte en bonte verzameling van mijn struikelgevallen door de jaren heen. Mezelf kennende zal de lijst ongetwijfeld nog langer worden 😉

‘Een op drie dijken voldoet niet aan veiligheidseisen
ik lees: Een op drie lijken voldoet niet aan veiligheidseisen

Onduidelijk of overheden burgers bij ramp kunnen beschermen
ik lees: Onduidelijk of overleden burgers bij ramp kunnen beschermen

Walvisvaders paren liefst met buurtgenoten
ik lees: Walvisvaarders paren het liefst met buurtgenoten

Nucleaire gezanten Korea’s in New York
ik lees: Nucleaire mutanten Korea’s in New York

Atsma strikter op duurzame biobrandstof
ik lees: Astma stikte op duurzame biobrandstof

Opschudding om geblindeerde limo’s
ik lees: Opschudding om geblindeerde homo’s

Desi Bouterse beëdigd als president
ik lees: Desi Bouterse beëindigd als president

Honderden geheime executies in Iran
ik lees: Honderden geheime excursies in Iran

Het is donorweek
ik lees: Het is domoorweek

Opstelten belooft geen agent te ontslaan
ik lees: Opstelten belooft geen agenten te slaan

Geen streefgetal bij terugdringen suïcide
ik lees: Geen sterfgeval bij terugdringen suïcide

Vandalen vernielen bushokje
ik lees: Sandalen vernielen bushokje

7 gedachten over “Struikellezen

  1. Leuk…leuk…herkenbaar…
    Ik riep ern keer met collectante nog voor de deut…”mam, hebben we geld, iemand van de kanker verspreiding!”….schaamde me dood…was echt een verspreking….:-)

  2. Vroeger had je dit al….je draaide ook de woorden expres en per ongeluk om…. Als je iets liet vallen zei je steevast, o dat deed ik expres hoor in plaats van….enz ha ha ha. Leuk opgeschreven en boeiend verteld

Reacties zijn gesloten.